logo
POPISI

/

Literatura

/

Monografije

Rabljev zamah: k zgodovini kriminala in kaznovanja na Slovenskem od 16. do začetka 21. stoletja


Avtor(ji):Andrej Studen
Leto:2004
Založnik(i):Slovenska Matica, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Andrej Studen je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:rabljev_zamah.pdf
Velikost:12.61MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Nasilje, kriminal in kaznovanje, zlasti s smrtno kaznijo, so od nekdaj burili domišljijo. Med ljudmi je za te pojave v človeški zgodovini, zlasti če so bili izredni, nenavadni, znameniti - in kar je še posebej osupljivo - izjemno okrutni, grozljivi, nasilni in nečloveški, vselej vladalo veliko zanimanje in živa radovednost. Problematika kaznovanja delinkventov in zlasti zgodovine smrtne kazni je temeljni okvir pričujoče knjige, ki se začne z novim vekom in konča z dandanašnjo kaznovalno politiko in prakso. V tem sklopu se tako za današnjega raziskovalca kot tudi za bralca seveda zdi še posebej fascinantno dolgo in sodobnim predstavam in mišljenju mnogo bolj oddaljeno ter tuje predmoderno obdobje novega veka. Tako kazenski procesi, ki jih je večkrat spremljala strahotna uporaba torture, kot grozljiva kaznovalna praksa v javnosti, namreč pomenijo za današnjega raziskovalca še poseben izziv. Tudi pri pripovedovanju te "srhljive zgodbe" - in to je temeljno - mora zgodovinar ali zgodovinarka poleg virov, relevantne literature in lastnih idej pritegniti še pravo mero domišljije, kajti tudi domišljija je konstitutiven element njegove ali njene ustvarjalnosti. Domišljija zgodovinarju ali zgodovinarki pomaga rekonstruirati oziroma obuditi tisto, kar je bilo, z njo lahko ujame odmeve, hrumenje in mrmranje v preteklosti, zlasti tiste bolj oddaljene, za katero imamo danes ohranjene samo naplavine dokumentov. Z domišljijo lahko zgodovinar ali zgodovinarka obudi tiste, ki so bolj mrtvi kakor drugi, obudi lahko male, šibke in preproste ljudi iz ljudstva. V življenje tako lahko prikliče tudi uboge grešnike in grešnice, hudodelce in hudodelke, ki so zašli/e na kriva pota oziroma so jih iz različnih razlogov preganjali, svojo tuzemsko pot pa so nato končali/e na grmadi, vislicah, kolesu, ali pa so jim sodili z mečem. Skratka. Oddaljeno predrazsvetljensko obdobje novega veka je za današnjega opazovalca ali opazovalko gotovo nekaj posebnega in zavoljo tega hudo mikaven čas. Je čas svojevrstnih vsakdanjih izkušenj, svet včasih naravnost fantastičnih predstav, na katere spominja kozmično nadrealistična poezija Jurija Perovška, ki smo jo izbrali za začetek našega pisanja. To je bil svet skorajda nepretrganega nasilja, ki je doživel kritiko šele z razsvetljenstvom. Svet, v katerem so s pomočjo muk iz obsojencev ali obsojenk iztiskali naravnost fantastične izjave, ki so bile včasih prežete z elementi prebranih knjig (torej s sledovi učene, visoke, elitne kulture), najpogosteje pa z elementi tradicije, mitov in upanja spodnjih slojev, ki so se že dolgo ustno prenašali skozi več generacij in jih uvrščamo v ljudsko kulturo, kulturo, ki prepreda svet vsakdanjih izkušenj ljudstva. Gre torej za svet mentalitet in ravnanj, ki jih je v sijajni mikroštudiji o heretičnem mlinarju iz Furlanije Menocchiu, ki je bil konec 16. stoletja na ukaz inkvizicije sežgan na grmadi, pred nas mojstrsko razgrnil Carlo Ginzburg. Ta fantastični, nadrealistični svet predstav, večkrat prežet s sanjami, npr. slikovito ponazarja izjava trdovratnega Menocchia na dolgotrajnem inkvizicijskem zaslišanju: "Rekel sem, da, kar se mojega mišljenja in vere tiče, je bilo vse kaos, namreč zemlja, zrak, voda in ogenj križem in vsevprek. In iz tega vrtinca je torej nastala snov, prav takšna kot tista, ko se iz mleka dela sir, in v njem so nastali črvi in to so bili angeli." Nasilna novoveška kaznovalna praksa je seveda pomenila samo del takratnega vsakdanjika, v katerega so vnašale nemir še vojne in verski boji, epidemije črne smrti in drugih bolezni, kot tudi naravne nesreče in lakote ter z njimi povezan vsakdanji boj za preživetje. Za večino takratnih ljudi je bilo značilno pobožno življenje, begale pa so jih tudi vraževerne predstave, ki so se pogosto prepletale s predstavami, ki jih je oznanjala Cerkev. Strah pred hudičem je namreč prežal po vseh kotih in s temi predstavami so bili pogosto povezani obredi kaznovanja, ki je bilo vsekakor na moč grozljivo in za današnje predstave precej bizarno. Dandanašnjim ljudem se morda zdi osupljivo tudi pogosto "divjaško" vedenje ljudi na od oblasti organiziranih javnih prireditvah groze, ki še zdaleč ni bilo značilno samo za predmoderno dobo, ki so jo razsvetljenci poimenovali "barbarska", temveč lahko nadvse "divjaško naslajanje ob nesreči drugega" spremljamo tudi skozi celotno post- razsvetljensko, domnevno "civilizirano" obdobje. Tako v domnevno "barbarski" kot v domnevno "civilizirani" dobi je inscenirane usmrtitve prirejala oblast z namenom, da bi zajezila kriminal. Poleg kaznovalnega spektakla, ki seje dolgo časa izvajal v javnosti in se šele v drugi polovici 19. stoletja umaknil na sodna dvorišča ter se prirejal samo še za "povabljene poglede", pa je seveda izredno pomembno premotriti tudi vlogo glavnih igralcev v gledališču groze - vlogo krvnika in vlogo žrtve. Šele prevetritev vseh zapletenih korelacij med udeleženci usmrtitvenega obreda oziroma drugih oblik kaznovanja - torej med pravosodjem, rabljem in žrtvijo na eni strani ter radovednimi gledalci in gledalkami na drugi strani - nam pričara "kolikor mogoče verodostojno" podobo tega pretresljivega "delčka" naše preteklosti. Kaznovanje s smrtjo se je skozi ves čas postopoma spreminjalo. Najbolj izrazito cezuro je seveda pomenil prehod od javnih k ekskluzivnim, za javnost zaprtim usmrtitvam, ki jim bomo namenili posebno pozornost. V dolgi postrazsvetljenski dobi, v kateri so se z vzponom meščanstva počasi oblikovale tudi današnje norme kaznovanja delinkventov, pa bomo spremljali tudi vedno večjo prevlado zapornih kazni, kazni, ki so nam po ukinitvi smrtne kazni preostale dandanes. Takšno ali drugačno nasilje nad človeškim telesom spremlja ves obravnavani čas. Spogledovanje z naravnost grozljivimi podobami mučenja in nasilja v najnovejšem času, o katerem se lahko npr. prepričamo že z bežnim pregledom fotodokumentacije organizacije Amnesty International, pa nas vodi tudi do samospraševanja, ali smo danes res manj barbarski oziroma bolj civilizirani kot naši predniki v slikovitem predrazsvetljenskem novem veku. Splošno sliko prvega dela knjige dopolnjujejo še posamezne mikrozgodovinske razprave o nekaterih razvpitih morilcih. Te zgodbe razkrivajo značaj grozovitežev, njihovo življenjsko pot in strašne umore, ki so jih zagrešili. Vse zgodbe o "znamenitih" kriminalcih iz druge polovice 19. stoletja so načrtno izbrane. Kot študije primerov odstirajo podobo nestrpnosti ljudi do marginalcev, strah ljudi pred podivjanimi morilci, podobo naivnosti in slepe ljubezni, pogled klerikalcev na zločin, češ, da sta za vse kriva liberalizem in brezverstvo, ali pa podobo umora v očeh ljudske umetnosti. Rabljev zamah vsekakor vsebuje več pomenov. Ne samo, da je bila njegova mojstrska, brezhibna izvedba podvržena budni presoji predstavnikov oblasti in radovedne množice. Rabljev zamah je bil na simbolni ravni končno tudi zamah vladajočih. Vedno je bil zamah države, zamah od Boga postavljenega suverena ali kakršnekoli drugačne, denimo, revolucionarne oblasti, zamah vsemogočnosti, ki si pridržuje pravico do odvzema človeškega življenja. Za obvladovanje ljudstva je bila dolgo potrebna strašna predstava, kot bi dejal Camus, in to je tudi rdeča nit knjige, ki je pred vami. Knjiga Rabljev zamah je nastajala več let, z mnogimi, včasih neprijetnimi in motečimi prekinitvami zaradi številnih drugih obveznosti. Z njo seveda nikakor ni izrečena zadnja beseda. V mozaik grozljive zgodovine kaznovanja in kriminala lahko namreč vedno znova dodajamo nove zgodbe, ki podobo dopolnjujejo. Zgodovina je pač podvržena večni reinterpretaciji.
Metapodatki (10)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/41684
    • naslov
      • Rabljev zamah: k zgodovini kriminala in kaznovanja na Slovenskem od 16. do začetka 21. stoletja
    • avtor
      • Andrej Studen
    • predmet
      • kazensko pravo
      • kazniva dejanja
      • kazenske sankcije
      • zločinci
      • zaporniki
      • criminal law
      • criminal offenses
      • criminal sanctions
      • criminals
      • prisoners
    • založnik
      • Slovenska Matica
    • datum
      • 2004
      • 01. 01. 2004
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • pravice
      • licenca: ccByNcSa
    • datotečni vir
    Citirano v (21)
    TipologijaAvtor(ji)NaslovKrajZaložbaLeto
    1.04 Strokovni članekZemljič, IgorBamberški sodni red iz leta 1510 kot vir za kulturno zgodovino pravosodjaLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2024
    1.01 Izvirni znanstveni članekKošir, MatevžVeliki pregonLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2024
    1.01 Izvirni znanstveni članekČeč, DragicaRibnica v primežu strahu pred roparji - poskus vpada roparske skupine v Ribnico leta 1768LjubljanaZveza zgodovinskih društev Slovenije2018
    1.01 Izvirni znanstveni članekKambič, MarkoLjubljanske malefične svoboščine v evropskem kontekstu - ob 500 letnici njihove podelitveKoper ; MiljeZgodovinsko društvo za Južno Primorsko2017
    2.01 Znanstvena monografijaPanjek, AleksanderKrvavi poljub svobode : upor na galeji Loredani v Kopru in beg galjotov na Kras leta 1605Koper ; TrstZaložba Univerze na Primorskem ; Založništvo tržaškega tiska2016
    1.01 Izvirni znanstveni članekJović, Bojana"Razparač iz Rojana" : primer Julija Födransperga iz leta 1908 v luči časopisjaLjubljanaZveza zgodovinskih društev Slovenije2016
    1.16 Uvodnik, predgovor, spremna besedaHadalin, JurijThe civil repressive apparatus of the second Yugoslavia and its perception among the Slovenian publicLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino = Institute of Contemporary History2016
    1.16 Uvodnik, predgovor, spremna besedaPanjek, Aleksander ; Čeč, Dragica"Homo staturae altae, barbae nigrae, vestitus pelliceo" [Elektronski vir] : sum o kmečkem uporu na Krasu leta 1635KoperZaložba Univerze na Primorskem2015
    1.16 Uvodnik, predgovor, spremna besedaHadalin, JurijOtopela ost revolucije : strukturne spremembe represivnega aparata Socialistični republiki Sloveniji ter njegovo dojemanje v slovenski javnostLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2015
    2.01 Znanstvena monografijaStuden, AndrejNeprilagojeni in nevarni : podoba in status Ciganov v preteklostiLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2015
    2.01 Znanstvena monografijaKoncilija, ŽigaPolitično sodstvo : sodni procesi na Slovenskem v dveh JugoslavijahLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2015
    1.01 Izvirni znanstveni članekMesarič, Tomaž"Nikoli več ne bova prijatelja! Pa mi nikar ne očitaj beračije!" : o uboju, nerodnem svaštvu in kriminalistični preiskavi pri kapelici nad Železniki leta 1910CeljeZgodovinsko društvo2015
    1.01 Izvirni znanstveni članekStariha, Gorazd"Kaj pomaga, če ga enmalo zaprejo, ko ga nič ne štrafajo ---" : o kaznovanju roparjev in tatov od začetka 18. do začetka 19. stoletja na Kranjskem s predstavitvijo nekaj konkretnih primerovKoper ; MiljeZgodovinsko društvo za Južno Primorsko2013
    1.01 Izvirni znanstveni članekOcvirk, MatejDrobci iz časopisnih črnih kronik o Celju 1894-1899Celje2012
    1.01 Izvirni znanstveni članekStuden, AndrejPričakovani in dejanski krepostni svet ljubezni, spolnosti in morale služkinj vmeščanskih gospodinjstvihINZ2011
    2.01 Znanstvena monografijaŠtih, Peter ; Simoniti, VaskoNa stičišču svetov : slovenska zgodovina od prazgodovinskih kultur do konca 18. stoletjaLjubljanaModrijan2010
    1.01 Izvirni znanstveni članekPodvratnik, Tjaša"V namenu, da bi ugodil svoji pohotnosti ---" : spolni delikti na Celjskem med leti 1927 in 19312010
    2.01 Znanstvena monografijaŠtih, Peter ; Simoniti, Vasko ; Vodopivec, PeterSlowenische geschichte : Gesellschaft - Politik - KulturGrazLeykam2008
    1.01 Izvirni znanstveni članekRatej, MatejaRelativizacija avtorja (zgodovinarja) v slovenskem zgodovinopisju po letu 2000LjubljanaDruštvo za proučevanje zgodovine, literature in antropologije2008
    1.01 Izvirni znanstveni članekMelik, JelkaKrutost na Okrožnem sodišču v MariboruMariborPedagoška fakulteta, Oddelek za zgodovino : Zgodovinsko društvo dr. Franca Kovačiča2005
    1.16 Uvodnik, predgovor, spremna besedaČeč, Dragica"Svoje prsi pokažem raje hudiču kot tebi!" : O detomoru kot enem izmed načinov ravnanja ob nezaželeni nosečnosti, o socialnih vezeh in strategijah branjenja pred sodiščem na podlagi primerov iz 18. stoletja na KranjskeLjubljanaZveza zgodovinskih društev Slovenije2004
    Seznam literature v delu (8)
    StranAvtorNaslovVirKrajZaložbaLeto
    Kambič, MarkoVilfanov zbornik : pravo, zgodovina, narod = Recht, Geschichte, NationLjubljanaZaložba ZRC1999
    120Gabrič, AlešSlovene Intellectuals and the Communist RegimeSlovene Studies2003
    118Perovšek, JurijProgrami političnih strank, organizacij in združenj na Slovenskem v času Kraljevine SHS (1918-1929)Prispevki za novejšo zgodovino1999
    96Vodopivec, PeterKranjski jakobinec baron Siegfried von Taufferer in FrancijaPrispevki za novejšo zgodovino1990
    102Vodopivec, PeterSlovenci in smrtna kazen (1848-1941)LjubljanaCZ1989
    118Režek, MatejaNeodvisnost sodstva na preizkušnji : pravosodje in sistem politične kazenske represije v Jugoslaviji (1948-1959)Zgodovina za vse2002
    101Pančur, AndrejBoj obrtnikov proti konkurenčnemu prisilnemu deluZgodovina za vse2002
    1Perovšek, JurijPlemstvoKoperHyperion2000