Vprašanje idejnega, političnega, socialnega in narodnega sobivanja v liberalni politični misli
in praksi od začetka njegovega samostojnega političnega organiziranja leta 1891 do druge
svetovne vojne na Slovenskem pokaže, da je (bil) omenjeni problemski kompleks najtrši oreh v
življenju slovenske družbe in naroda v novejši zgodovini. Zrasel je iz medsebojnega slovenskega
idejnega in političnega zanikanja ter izključevanja, ki se je prek različnih nosilcev in v različnih
zgodovinskih položajih marsikdaj izrazilo v zlem sovraštvu med temeljnimi zgodovinskimi
političnimi tabori na Slovenskem. Liberalci v tem niso bili ne izjema in ne pravilo, čeprav je
idejni boj na Slovenskem začela katoliška stran. Njihovo nasprotovanje političnemu katolicizmu,
ki je bilo najostrejše na (nekdanjem) Kranjskem, se je vse manj utemeljevalo v modernosti
in njenih vrednostnih podlagah, vse bolj pa na kulturnem boju in protikatoliških ideologijah.
Tako je liberalizem – kar je veljalo tudi za njegov odnos do socialističnega in komunističnega
gibanja – s svojim primerom le potrdil tedanjo ozko in obremenjujočo idejno in
politično ter v precejšnji meri tudi stanovsko samozadostno oziroma hierarhično totalitetno
socialno držo Slovencev. Ta v sebi ni imela dovolj prostora za uravnovešeno dojemanje drugega.
To je bila zagotovo slaba zgodovinska popotnica, ki so si jo Slovenci pripravili v času do druge
svetovne vojne in ki se je je neusmiljeno polastilo nakopičeno medsebojno slovensko sovraštvo med
njo.