logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Serijske publikacije

/

Prispevki za novejšo zgodovino

ORJUNA in PAČ na poti v Trbovlje

K zgodovini fizičnega nasilja v političnem boju

Avtor(ji):Marko Zajc
Soavtor(ji):Zdenko Čepič (odg. ur.), Damijan Guštin (gl. ur.), Borut Praper (prev.), Bojana Samarin (lekt.)
Leto:2014
Založnik(i):Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Marko Zajc je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:prispevki_2014-2.pdf
Velikost:2.04MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Osnovni namen članka je opozoriti na dvojno naravo fizičnega nasilja v političnem boju: ima tako splošne kot partikularne lastnosti. Fizično nasilje vedno povzroči materialno in človeško škodo, posledica nasilja je vedno uničenje, ki je nepovratno – nikoli ni mogoče povsem odpraviti posledic fizičnega nasilja. Po drugi strani pa se fizično nasilje vedno zgodi v historičnem kontekstu, ima svoje vzroke in posledice, akterje in strukturo. Avtor analizira ambivalentnost fizičnega nasilja v političnem boju na primeru spopada Organizacije jugoslovanskih nacionalistov (Orjune) s komunisti v dvajsetih letih 20. stoletja. Kakšna je razlika med diskurzom nasilja v Orjuni in Glasu svobode? Oba časopisa sta opravičevala nasilje pristašev v obrambne namene. Čeprav so orjunaši in komunisti oboji zagovarjali obrambno nasilje, pa lahko opazimo, da so si pojem obrambe različno razlagali. Orjuna je organizacija za »obrambo« jugoslovanskega naroda. Pojem obrambe uporabljajo orjunaši zelo široko. Ti »sovražniki« ogrožajo jugoslovanski narod že s svojim obstojem. Prava obramba je lahko tudi napad. Diskurz nasilja v komunističnem glasilu ima povsem drugačen značaj. Pojem »obrambe« dojemajo konkretno, kot obrambo pred »kapitalističnimi hordami«, ki napadajo delavce in njihove organizacije tu in zdaj. Fizično nasilje je za komuniste zgolj ena izmed metod proletarskega boja, ki ga je potrebno uporabljati v skladu s »pravimi« interesi delavskega razreda. Paradoksalna dvojnost med splošnimi lastnostmi nasilja (nasilje je vedno isto, prinaša uničenje) in med partikularnimi lastnostmi nasilja (nasilje je vedno različno) je »skrita« v vsakem posameznem nasilnem dejanju (ali dogajanju). Splošnih in partikularnih lastnosti nasilnih dejanj ne moremo ločiti.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/37337
    • naslov
      • ORJUNA in PAČ na poti v Trbovlje
      • K zgodovini fizičnega nasilja v političnem boju
      • Orjuna and Proletarian Action Units on the Way to Trbovlje
      • On the History of Physical Violence in the Context of Political Struggle
    • ustvarjalec
      • Marko Zajc
    • soavtor
      • Zdenko Čepič (odg. ur.)
      • Damijan Guštin (gl. ur.)
      • Borut Praper (prev.)
      • Bojana Samarin (lekt.)
    • predmet
      • Slovenija
      • Jugoslavija
      • politika
      • nacionalno vprašanje
      • jugoslovanstvo
      • ORJUNA (Organizacija jugoslovanskih nacionalistov)
      • Slovenia
      • Yugoslavia
      • politics
      • national issue
      • Yugoslavism
      • ORJUNA (Organization on Yugoslav Nationalists)
    • opis
      • Osnovni namen članka je opozoriti na dvojno naravo fizičnega nasilja v političnem boju: ima tako splošne kot partikularne lastnosti. Fizično nasilje vedno povzroči materialno in človeško škodo, posledica nasilja je vedno uničenje, ki je nepovratno – nikoli ni mogoče povsem odpraviti posledic fizičnega nasilja. Po drugi strani pa se fizično nasilje vedno zgodi v historičnem kontekstu, ima svoje vzroke in posledice, akterje in strukturo. Avtor analizira ambivalentnost fizičnega nasilja v političnem boju na primeru spopada Organizacije jugoslovanskih nacionalistov (Orjune) s komunisti v dvajsetih letih 20. stoletja. Kakšna je razlika med diskurzom nasilja v Orjuni in Glasu svobode? Oba časopisa sta opravičevala nasilje pristašev v obrambne namene. Čeprav so orjunaši in komunisti oboji zagovarjali obrambno nasilje, pa lahko opazimo, da so si pojem obrambe različno razlagali. Orjuna je organizacija za »obrambo« jugoslovanskega naroda. Pojem obrambe uporabljajo orjunaši zelo široko. Ti »sovražniki« ogrožajo jugoslovanski narod že s svojim obstojem. Prava obramba je lahko tudi napad. Diskurz nasilja v komunističnem glasilu ima povsem drugačen značaj. Pojem »obrambe« dojemajo konkretno, kot obrambo pred »kapitalističnimi hordami«, ki napadajo delavce in njihove organizacije tu in zdaj. Fizično nasilje je za komuniste zgolj ena izmed metod proletarskega boja, ki ga je potrebno uporabljati v skladu s »pravimi« interesi delavskega razreda. Paradoksalna dvojnost med splošnimi lastnostmi nasilja (nasilje je vedno isto, prinaša uničenje) in med partikularnimi lastnostmi nasilja (nasilje je vedno različno) je »skrita« v vsakem posameznem nasilnem dejanju (ali dogajanju). Splošnih in partikularnih lastnosti nasilnih dejanj ne moremo ločiti.
      • The primary purpose of the article is to bring the attention to the dual nature of physical violence in the political struggle: it has general as well as particular characteristics. Physical violence always causes material damage and casualties, and it always results in irreversible damage: the consequences of physical violence can never be completely eliminated. On the other hand physical violence always takes place in historical contexts: it has its causes and effects, perpetrators and structure. The author analyses the ambivalence of the physical violence taking place during the political conflict between the Organisation of Yugoslav Nationalists (hereinafter Orjuna) with the communists in the 1920s. What is the difference between the discourses of violence in Orjuna and the Glas svobode publications? Both newspapers justified the violence of their adherents for defence purposes. Although both the supporters of Orjuna as well as communists argued in favour of violence for defensive purposes, they interpreted the concept of defence differently. Orjuna was an organisation for the »defence« of the Yugoslav nation. They used the concept of defence very broadly, as their »enemies« threatened the Yugoslav nation by their very existence. True defence may also involve offence. However, the discourse of violence in the communist newsletter had a completely different character. There the concept of »defence« was interpreted concretely, as defence from the »capitalist hordes« which kept attacking the workers and their organisations there and then. For the communists physical violence merely represented one of the methods of the proletarian struggle that had to be resorted to in accordance with the »true« interests of the working class. The paradoxical difference between the general characteristics of violence (violence is always the same: it brings destruction) and particular characteristics of violence (violence is always different) is »hidden« in every individual violent act (or events). The general and particular characteristics of violent acts cannot be separated.
    • založnik
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 2014
      • 01. 01. 2014
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd