logo
POPISI

/

Serijske publikacije

/

Zgodovina za vse

Pomnjenje zgodovine kot pozabljanje preteklosti

Marijin steber pred cerkvijo sv. Jakoba v Ljubljani

Soavtor(ji):Andrej Studen (ur.)
Leto:2008
Založnik(i):Zgodovinsko društvo, Celje
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Božidar Jezernik je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:2008_1_Zgodovina za vse.pdf
Velikost:8.29MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
V pričujočem prispevku avtor analizira, kako vladajoče elite predstavljajo svoj pogled na preteklost, in to z namenom uveljavljanja svoje interpretacije zgodovine in izključevanja alternativnih interpretacij preteklosti. Svojo analizo »boja za interpretacijo« podaja na primeru enega najstarejših še stoječih javnih spomenikov v Ljubljani, leta 1682 postavljenega Marijinega stebra pri cerkvi sv. Jakoba. Pri tem pokaže, kako tudi tipičen nabožen spomenik, zgrajen po spomeniški modi svojega časa, odraža ideološke in politične razmere v času svojega nastanka, njegove predelave pa spreminjanje ideoloških in političnih razmer.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/13573
    • naslov
      • Pomnjenje zgodovine kot pozabljanje preteklosti
      • Marijin steber pred cerkvijo sv. Jakoba v Ljubljani
      • Remembering History as a Way of Forgetting the Past
      • The column of St. Mary before St. Jacob’s Church in Ljubljana
      • Das Erinnern der Geschichte als Vergessen der Vergangenheit
      • Die Mariensaule vor der Kirche des Hl. Jakob in Ljubljana
    • avtor
      • Božidar Jezernik
    • soavtor
      • Andrej Studen (ur.)
    • predmet
      • Brezmadežna Devica
      • Hrenov križ
      • javni spomeniki
      • kolektivni spomin
      • Marijino znamenje
      • protestantizem
      • J. L. Schönleben
      • škof Hren
      • »turška nevarnost«
      • J. W. Valvasor
      • vojvodina Kranjska
      • Immaculate Virgin Mary
      • Hren's cross
      • public monuments
      • collective memory
      • St. Mary's column
      • Protestantism
      • J. L. Schönleben
      • Bishop Hren
      • “Turkish threat”
      • J. W. Valvasor
      • the Duchy of Carniola
    • opis
      • The author examines the ways in which ruling elites present their view of the past in order to project their interpretation of history and exclude alternative ones. His analysis of the “fight for interpretation” is based on St. Mary's column, which was erected in 1682 before St. Jacob’s church, and is one of the oldest public monuments still in place in Ljubljana. The article shows how a typical sacral monument constructed in the contemporary monumental vogue reflects the ideological and political situation of its time, while its subsequent adaptations reflect changes in the ideological and political situation.
      • V pričujočem prispevku avtor analizira, kako vladajoče elite predstavljajo svoj pogled na preteklost, in to z namenom uveljavljanja svoje interpretacije zgodovine in izključevanja alternativnih interpretacij preteklosti. Svojo analizo »boja za interpretacijo« podaja na primeru enega najstarejših še stoječih javnih spomenikov v Ljubljani, leta 1682 postavljenega Marijinega stebra pri cerkvi sv. Jakoba. Pri tem pokaže, kako tudi tipičen nabožen spomenik, zgrajen po spomeniški modi svojega časa, odraža ideološke in politične razmere v času svojega nastanka, njegove predelave pa spreminjanje ideoloških in političnih razmer.
      • Das 1682 errichtete Marienzeichen symbolisierte die Loyalität zur Habsburgermonarchie und den Krainer Patriotismus, der sich auch als Dank an die Unbefleckte äußerte, für ihre Abwehr des osmanischen Halbmondes von den Grenzen der Heimat. Das Marienzeichen und der damit verbundene Marienkult stellten damals eine Interpretation des historischen Geschehens dar, auf dem die Habsburgerdynastie die Legitimität ihrer Mission begründete: 1646 hatte Kaiser Ferdinand III . sich und all seine Völker Gott und der Unbefleckten geweiht und damit auch deren Gnade erlangt. Ihr zu Ehren lies er 1647 ein Denkmal auf einem öffentlichen Platz in Wien errichten und verpflichtete durch ein Gelöbnis sich und seine Nachkommen, den Feiertag der Unbefleckten Empfängnis für alle Zeiten jedes Jahr am 8. Dezember mit höchsten Feierlichkeiten zu begehen sowie am Tag davor zu fasten und auf Fleischspeisen zu verzichten. Das Marienzeichen und die manifestativen Marienandachten rechtfertigten also nicht nur das Recht der Habsburger auf Thron und Zepter der Herrscher, sondern schlossen gleichzeitig alternative Sichtweisen auf die Vergangenheit aus. Das Marienzeichen und die dort stattfindenden Andachten sollten verkünden, dass der Kaiser unter der Fahne der unbefleckten Mutter steht und auch selbst für den wahren Glauben kämpft, und zwar sowohl gegen Ungläubige als auch gegen ihre ketzerischen Gegner. Das Marienzeichen war nicht nur eine symbolische Kapitalisierung des habsburgischen Kampfes gegen die „Türkengefahr“, sondern auch ein Denkmal des allgemeinen Triumphes der katholischen Rechtgläubigkeit über den Protestantismus. Der im 16. Jahrhundert stattfindende Kampf zwischen dem Luthertum und dem Katholikentum war nicht ohne politische Hintergründe. Im Zellophan der theologischen Dispute über das „reine Evangelium“ war nämlich der wahre Zankapfel verpackt: Wird der Wille des Landesfürsten und seiner Vertrauten Geltung haben oder werden die Landstände die Macht in ihren Händen halten? Die heftigen Kämpfe zwischen der Zentralmacht und den Landständen verschärften sich besonders, „als der Türke wieder vor der Tür stand“. Die Habsburger waren während der „Türkengefahr“ auf die Unterstützung des heimischen Adels angewiesen, der mehrheitlich lutheranisch war. Nach der Entfernung im Jahr 1844, der Renovierung 1870 und der erneuten Renovierung und Aufstellung 1938 verlor das Laibacher Marienzeichen – abgesehen von der Marienstatue und dem korinthischen Kapitell – alle Originalität. Die Renovierung des Zeichens gab dem Denkmal ein neues Antlitz, damit aber auch einen neuen Gedenkinhalt. Das ursprüngliche Inventar der Heiligenstatuen war betont aktuell; es wurde durch Statuen der vier Schutzheiligen der Laibacher Pfarren ersetzt. Aufgrund der neuen Heiligenstatuen wurde das Marienzeichen für die Laibacher Bürger der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts annehmbarer. Die alte Heiligenauswahl entsprach auch nicht mehr den veränderten politischen und gesellschaftlichen Verhältnissen, die der Völkerfrühling des Jahres 1848 in die österreichischen Länder gebracht hatte. Und zweifellos war sie am Ende des Ersten Weltkriegs und dem Zerfall der Habsburgermonarchie im Jahr 1918 völlig inakzeptabel.
    • založnik
      • Zgodovinsko društvo
    • datum
      • 2008
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd
    Citirano v (1)
    TipologijaAvtor(ji)NaslovKrajZaložbaLeto
    1.01 Izvirni znanstveni članekBatista, Eva"Ako nisi kristjan, ne hodi blizo, in nič se ti ne bo zgodilo" : uprizoritve procesij sv. Rešnjega telesa v Ljubljani od 16. stoletja do druge svetovne vojne"2011
    Seznam literature v delu (48)
    StranAvtorNaslovVirKrajZaložbaLeto
    54Brown G., BaldwinThe Care of Ancient MonumentsCambridgeAt the University Press1905
    54Costa, HeinrichReiseerinnerungen aus KrainLaibachDruck der Egerschen Gubernial-Buchdruckerei
    54Dimitz, AugustGeschichte Krains von der altesten Zeit bis aufdas Jahr 1813LaibachIgn. v. Kleinmavr & Fed. Bamberg.
    54Dzimski, GustavLaibach und seine Umgebungen nebst einer Beschreibung der interessantesten Punkte in KrainEin Wegweiser für Fremde und EinheimischeLaibachJohann Giontini
    54Gaber, AnteNaša kronikaKronika slovenskih mest1940
    54Glaser, KarolZgodovina slovenskega slovstva. I. zvezek: Od početka do francoske revolucijeLjubljanaSlovenska Matica
    54Gruden, JosipZgodovina slovenskega narodaCelovecDružba sv. Mohorja1912
    54Heiss, GernotJezuiti: podobe in nasprotne podobe iz 16. stoletjaJezuiti na SlovenskemLjubljanaInštitut za zgodovino Cerkve Teološke fakultete v Ljubljani in Provincialat slovenske province Družbe Jezusove1992
    54Hicinger, PeterGod spočetja Marije Device na Slovenskem zgodaj znanZgodnja Danica2007
    54Holz, EvaLjubljanski kongres 1821LjubljanaNova revija1997
    54Jezernik, BožidarKavaLjubljanaRokus1999
    54Jezernik, Božidar»Vedno zvesta Slovenija«: javni spomeniki ljubljanski in družbeni spominSeminar slovenskega jezika in kulture. Mesto in meščani v slovenskem jeziku, literaturi in kulturiLjubljana2026
    54Kopriva, SilvesterLjubljana skozi čas, Ob latinskih in slovenskih napisih in zapisihLjubljanaZaložba Borec1989
    54Koestl, GustavMariin spominek na šentjakobskem tergu v LjubljaniLjubljanaV zalogi mestnofarnega predstojništva
    54Lavrenčič, IvanHabsburžani ustanovnih ljubljanske škofije in zaščitniki katoliške vere na KranjskemSpomenik ob šestoletnici začetka habsburške vlade na SlovenskemLjubljanaMatica Slovenska
    54Lavrič, AnaVloga ljubljanskega škofa Tomaža Hrena v slovenski likovni umetnostiLjubljanaSlovenska akademija znanosti in umetnosti.1988
    54Lesar, JosipSv. Ignacij in Tovarištvo JezusovoLjubljanaSamozaložba
    54Lubej, UrošMarijin steber v LjubljaniActa historiae artis Slovenka2001
    55Menaše, LevBrezmadežna kot Patrona Austriae v bratovščinski knjigi ljubljanske kongregacije Marijinega brezmadežnega spočetjaZbornik za umetnostno zgodovino1992
    55Menaše, LevMarija v slovenski likovni umetnosti: ikonologija slovenske Marijanske umetnosti od začetkov do prve svetovne vojneCeljeMohorjeva družba1994
    55Orožen, Fr.Vojvodina Kranjska: zgodovinski opisLjubljanaMatica Slovenska1902
    55Radics, PeterTomaž Chrön, pesnik, mecén umeteljnosti in podpornik vednostiLetopis Matice slovenske
    55Reisp, BrankaKranjski polihistor Janez Vajkard ValvasorLjubljanaMladinska knjiga1983
    55Rihar, FrancMarija v zarji slave: pregled zgodovine Marijinega čaščenjaCelovecDružba sv. Mohorja1909
    55Rothenberg Gunther, ErichThe Austrian Military Border in Croatia, 1522-1747UrbanaThe University of Illinois Press1960
    55Rozman, KsenijaLjubljanski javni spomenikiKronika1965
    55Stegenšek, AugustNaši Marijini stebriVoditelj v bogoslovnih vedah1911
    55Stele, FrancValvasorjeva LjubljanaGlasnik Muzejskega društva za Slovenijo
    55Stele, FranceLikovni spomeniki v Sloveniji do 1941Sinteza1967
    55Steska, ViktorDolničarjeva ljubljanska kronika od l. 1660 do 1.1718Izvestja Muzejskega društva za Kranjsko
    55Steska, ViktorOb tristoletnici šentjakobske cerkve v LjubljaniLjubljanaŽupna cerkev sv. Jakoba v Ljubljani1915
    55Steska, ViktorMarijini spomeniki v LjubljaniSlovenec2007
    55Trdina, JanezZgodovina slovenskega narodaLjubljanaMatica Slovenska
    55Turk, JosipTomaž HrenLjubljanaBogoslovna Akademija
    55Ušeničnik, FrančišekSchönleben o BrezmadežniKatoliški obzornik1904
    55Valvasor Johann, WeichardDie Ehre deß Herzogthums CrainLaybach in Nürnberg
    55Vaughan, Dorothy M.Europe and the Turk: a Pattern of Alliances 1350-1700LiverpoolAt the University Press1954
    55Vrhovec, IvanTopografiški opis Ljubljane in zgodovina ljubljanskega mestnega zastopa v minulih stoletjihLetopis Matice slovenske
    55Vrhovec, IvanDie wohllobl. landesfurstl. Hauptstadt Laibach.LaibachSelbstverlag
    55Vrhovnih, IvanMarijino znamenje na sv. Jakoba trgu v LjubljaniIzvestja Muzejskega društva za Kranjsko
    55Vrhovnik, IvanŠkofa Hrena spomenikIzvestja Muzejskega društva za Kranjsko
    55Vrhovnik, IvanPaberki iz protireformacijske dobeGlasnik Muzejskega društva za Slovenijo1933
    55Wester, JosipMarijin spomenik na Sv. Jakoba trgu v LjubljaniKronika slovenskih mest1938
    55Wolf Anton, AlojziVsim ljubljenim vernim Ljubljanske zveličanje in blagoslov v Gospodu!Ljubljana
    55Yalouri, EleanaThe AcropolisOxford in New YorkBerg2001
    55Young, James E.The Texture of Memory: Holocaust Memorials and MeaningNew Haven and LondonYale University Press1993
    55Zadnikar, MarijanZnamenja na SlovenskemLjubljanaSlovenska matica1964
    55Žbogar, Anton ; Andrej, KarlinMestnofarna cerkev sv. Jakopa v Ljubljani: o posvečevanji l. 1886 dobrotnikom v spominLjubljanaKatoliška Tiskarna