logo
POPISI

/

Serijske publikacije

/

Zgodovina za vse

»Ako nisi kristjan ne hodi blizo, in nič se ti ne bo zgodilo«

Uprizoritve procesij sv. Rešnjega telesa v Ljubljani od 16. stoletja do druge svetovne vojne

Avtor(ji):Eva Batista
Leto:2011
Založnik(i):Zgodovinsko društvo Celje, Celje
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Eva Batista je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:2011_2_Zgodovina za vse.pdf
Velikost:4.79MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Prispevek obravnava zgodovinski razvoj procesij sv. Rešnjega telesa, ki so bile uprizorjene med 16. stoletjem in drugo svetovno vojno v Ljubljani. Njihove uprizoritve so predstavljale dominantne kolektivne spomine tekom več kot treh stoletij in na ta način odražale politična in ideološka prepričanja specifičnega časa in prostora. Prispevek izpostavlja vlogo, ki so jo procesije sv. Rešnjega telesa kot nosilke spomina na habsburške zmage v bitkah z Osmani, igrale v habsburškem imperiju in v Kraljevini SHS. Selektivna rekonstrukcija spomina na bitke z Osmani je služila kot podlaga za interpretacijo prihodnjih družbenih in političnih konfliktov; v 17. stoletju protireformacijski boj proti protestantizmu oz. »krivoverstvu«, v 19. stoletju politični boj proti liberalni politični opciji oz. »liberaluhom« in konec 19. ter prva polovica 20. stoletja narodni boj proti pripadnikom nemške narodnosti, označenim kot »nemčurjem« in kasneje »boj« proti srbsko–hrvaški asimilaciji v Kraljevini SHS. Preučevanje zgodovinskega razvoja procesij je omogočilo vpogled v razmerje med kolektivnim spominom in identiteto tako v času gradnje habsburškega imperija kot v času gradnje in strukturacije slovenskega naroda.
Metapodatki (11)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/20488
    • naslov
      • »Ako nisi kristjan ne hodi blizo, in nič se ti ne bo zgodilo«
      • Uprizoritve procesij sv. Rešnjega telesa v Ljubljani od 16. stoletja do druge svetovne vojne
      • “If you are not Christian , stay away and you will be fine”
      • Corpus Christi Processions in Ljubljana between the 16th Century and the Second World War
      • „Wenn du kein Christ bist, geh nicht in die Nähe, und dir wird nichts passieren“
      • Inszenierungen von Fronleichnamsprozessionen in Ljubljana vom 16. Jahrhundert bis zum Zweiten Weltkrieg
    • avtor
      • Eva Batista
    • predmet
      • Komemoracija
      • katoliška religija
      • habsburški imperij
      • Kraljevina SHS
      • slovenski narod
      • dekolonizacija
      • konstrukt Drugega
      • Commemoration
      • Catholic religion
      • Hapsburg monarchy
      • Kingdom of Serbs
      • Croats and Slovenes
      • Slovenian nation
      • decolonization
      • the construct of the Other
    • opis
      • Prispevek obravnava zgodovinski razvoj procesij sv. Rešnjega telesa, ki so bile uprizorjene med 16. stoletjem in drugo svetovno vojno v Ljubljani. Njihove uprizoritve so predstavljale dominantne kolektivne spomine tekom več kot treh stoletij in na ta način odražale politična in ideološka prepričanja specifičnega časa in prostora. Prispevek izpostavlja vlogo, ki so jo procesije sv. Rešnjega telesa kot nosilke spomina na habsburške zmage v bitkah z Osmani, igrale v habsburškem imperiju in v Kraljevini SHS. Selektivna rekonstrukcija spomina na bitke z Osmani je služila kot podlaga za interpretacijo prihodnjih družbenih in političnih konfliktov; v 17. stoletju protireformacijski boj proti protestantizmu oz. »krivoverstvu«, v 19. stoletju politični boj proti liberalni politični opciji oz. »liberaluhom« in konec 19. ter prva polovica 20. stoletja narodni boj proti pripadnikom nemške narodnosti, označenim kot »nemčurjem« in kasneje »boj« proti srbsko–hrvaški asimilaciji v Kraljevini SHS. Preučevanje zgodovinskega razvoja procesij je omogočilo vpogled v razmerje med kolektivnim spominom in identiteto tako v času gradnje habsburškega imperija kot v času gradnje in strukturacije slovenskega naroda.
      • The article deals with the historical development of Corpus Christi processions between the 16th century and the Second World War in Ljubljana. The processions represented the dominant collective memories over the course of more than three centuries and thus reflected the political and ideological beliefs of a specific time and space. The article focuses on the role of the Corpus Christi processions as reminders of Hapsburg victories against the Ottomans in the Hapsburg monarchy and later in the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes. Selective reconstruction of the memory of the fight against the Ottomans served as a basis for interpreting future social and political conflicts: the fight against the Reformation, Protestantism and “heresy” in the 17th century, the political struggle against liberal political thinking and “liberals” in the 19th century, and the national fight against ethnic Germans, who were marked as “nemčurji” (a derogatory term for renegades) and later a “struggle” against Serbian–Croatian assimilation in the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes. The examination of the historical development of processions offers an insight in the relationship between collective memory and identity during both the construction of the Hapsburg monarchy as well as the construction and structuring of the Slovenian nation.
      • Religiöse Symbole wurden durch die Geschichte häufig zu politischen Zwecken verwendet. Im frühen 16. Jahrhundert benutzte die habsburgische Elite zwei religiöse Hauptsymbole, um das öffentliche Gesicht der politischen Macht darzustellen: die Eucharistie und die Jungfrau Maria. Fronleichnamsprozessionen als katholische, mit der Eucharistie verbundene kommemorative Praktiken wirkten im kontrollierten rituellen Umfeld als wirksame Instrumente, um für Zuschauer und Teilnehmer die von der Katholischen Kirche und dem Habsburgischen Reich gebilligten Werte widerzuspiegeln. Die Inszenierungen der Prozessionen bekräftigten die Allgegenwart der religiösen und imperialen Macht und beeinflussten damit das Empfinden des Raumes, den die Menschen besaßen. Die Eucharistie als fundamentales katholisches und politisches Symbol stellte im 16. und 17. Jahrhundert das Gefüge der gesellschaftlichen Beziehungen zwischen den Menschen dar und spiegelte die Haltung der Menschen zu mystischen Entitäten, die ansonsten aus der alltäglichen Erfahrung ausgeschlossen waren. Die Fronleichnamsprozessionen rühmten einerseits den Leib Christi und aktualisierten somit die biblische Vergangenheit in der Gegenwart, andererseits preisten sie die Erinnerung an den habsburgischen Triumph über die „Ungläubigen“, wie die Osmanen bezeichnet wurden, und später über die „Ketzer“, wie die Protestanten genannt wurden. Die Prozession wurde so umgestaltet, dass sie nicht nur das religiöse Gedenken glorifizierte, sondern auch das Gedenken an den militärischen Triumph des Imperiums und den moralischen Triumph der Katholischen Kirche. Diese Botschaft und das selektiv konstruierte kollektive Gedächtnis bildeten die grundlegende Charakteristik der Prozession, aufgrund der sie immer wieder, wenn es zu gesellschaftlichen, politischen oder militärischen Konflikten kam, zur Vermittlung der Botschaft über die Allmacht der dominanten politischen Option und der Kirche verwendbar war. Im 19. Jahrhundert, als die nationalen Fragen die habsburgischen Völker zu entzweien drohten, belebten die Katholische Kirche und die politische Elite erneut ebendiese Fronleichnamsprozessionen und gestalteten sie um – einerseits zu Mechanismen der Bestätigung der Zuseher und Teilnehmer als dem Imperium und der Kirche loyal zugetan, andererseits zu Mechanismen des Ausschlusses der „Glaubenslosen“ bzw. der liberalen Politiker. Gegen Ende des 19. Jahrhunderts kam es mit dem Zerbröckeln der einheitlichen nationalen Politik in Innerösterreich zu einer immer intensiveren Entwicklung der slowenischen nationalen Idee. Es entstand die Ideologie der Teilung Einheimischer – Fremder und gleichzeitig Bestrebungen zur Entwicklung der slowenischen sprachlichen Ideologie und Identität. Die Prozessionen wurden umgestaltet zu Mechanismen der Bestätigung für Angehörige der katholisch–klerikalen politischen Option, Unterstützer der Katholischen Kirche und vor allem Angehörige des slowenischen Volkes. Die klerikalen Politiker sahen die Idee des slowenischen Volkes auf der Grundlage der katholischen Religion begründet. Wegen ihrer andersartigen Religion und vor allem ihrer andersartigen Nationalität wurden die Deutschen als „Deutschtümler“ aus dem innerösterreichischen Kollektiv verbannt. Das imperiale Erbe, das in den Prozessionen mitgetragen wurde und sich in der Betonung des Konstruktes des Anderen und der Bekräftigung der vorherrschenden politischen Richtung spiegelte, wurde übernommen und bewahrt, und zwar von den klerikalen Politikern in Innerösterreich als auch der Mehrheitsbevölkerung, die deren Unterstützung sicherstellte. Gerade weil die Prozessionen stark mit lokalen Bedeutungen und dem gesellschaftlichen Leben sowie moralischen Werten verflochten waren, wurden sie auch im neu enstandenen Staat, dem Königreich der Serben, Kroaten und Slowenen (SHS) beibehalten. Sie stellten ein wesentliches Mittel der slowenischen nationalen Identifikation und somit auch ein Mittel des Widerstandes gegen die serbisch–kroatische Assimilation dar.
    • založnik
      • Zgodovinsko društvo Celje
    • datum
      • 2011
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd
    Seznam literature v delu (51)
    StranAvtorNaslovVirKrajZaložbaLeto
    34Anderson, BenedictImagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalisnu Revised EditionLondon in New YorkVerso2006
    34Appadurai, ArjunModernity at Large: Cultural Dimensions of GlobalizationMinneapolis in LondonUniversity of Minnesota Press1996
    34Ashplant, T.G. ; Dawson, Graham ; Roper, MichaelThe politics of war memory and commemoration: contexts, structures and dynamicsThe Politics of War Memory and CommemorationLondon in New YorkRoutledge2000
    34Baraga, FranceLetopis Ljubljanskega kolegija Družbe Jezusove (1596-1691): Historia Annua Collegii Societatis lesu LabacensisLjubljanaDružina2003
    34Baskar, BojanMartin Krpan ali habsburški mit kot sodobni slovenski mitEtnolog2008
    34Benedik, MetodJegličev čas v zgodovini cerkveJegličev simpozij v RimuCeljeMohorjeva družba1991
    34Bled Jean, PaulFranc JožefLjubljanaMladinska knjiga1990
    34Blok, AntonThe Enigma of Senseless ViolenceMeanings of Violence: A Cross Cultural PerspectiveOxford in New YorkBerg2000
    34Bowman William, DavidPriest and Parish in Vienna: 1780 to 1880BostonHumanities Press1999
    34Bowman, Glen'Violence and Identity'Anthropology of Violence and ConflictLondon in New YorkRoutledge2001
    34Braunthal, JuliusIn Search ofthe MilleniumLondonVictor Gollancz Ltd.1945
    34Davis, NatalieSociety and Culture in Early Modem FranceOxford in CambridgePolity Press1995
    34Dolenc, Ervin'Katoliška kulturna politika in kulturni boj v Kraljevini SHS.'Cerkev, kultura in politika 1890-1914: Simpozij 1992LjubljanaSlovenska matica1993
    34Dolenc, ErvinMed kulturo in politiko: Kulturnopolitična razhajanja v Sloveniji med svetovnima vojnamaLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2010
    34Dolinar, France M.'Praktično duhovno oblikovanje slovenskega katoličana 1890-1941.'Cerkev, kultura in politika 1890-1914: Simpozij 1992LjubljanaSlovenska matica1993
    34Eliade, MirceaMit i zbiljaZagrebMatica Hrvatska1970
    34Eliade, MirceaZgodovina religioznih verovanj in idej: Tretji del: Od Mohameda do reformacijeLjubljanaDZS1996
    34Foucault, MichelDiscipline and Punish: the Birth of the PrisonNew YorkPantheon Books1977
    34Grafenauer, BogoZgodovina Slovenskega naroda: Zvezek 5: Začetki slovenskega narodnega prebujenja v obdobju manufakturne in začetkov industrijske proizvodnje ter razkroja fevdalnih organizacijskih oblik med sredo XVIII. in sredo XIX. stoletjaLjubljanaDZS1974
    34Gruden, JosipZgodovina slovenskega naroda: l.del.CeljeMohorjeva družba1992
    34Halbvvachs, MauriceKolektivni spominLjubljanaStudia humanitatis2001
    34Hobsbavvm, Eric'Introduction: Inventing Tradition.'The Invention of TraditionCambridge, New York in MelbourneCambridge University Press1983
    35Howe, Nicholas'Introduction.'Ceremonial culture in pre-modcrn EuropeIndianaUniversity of Notre Dame2007
    35Jeeraj, JosipCerkvena zgodovina: Oris z doinorodnega vidikaMariborSamozaložba1935
    35Jezernik, Božidar'Pomnjenje zgodovine kot pozabljanje preteklosti: Marijin steber pred cerkvijo sv. Jakoba v Ljubljani.'Zgodovina za vse2008
    35Jezernik, Božidar'Svoji k svojim!: Politične in družbene dimenzije slovenskega narodnega vprašanja.'Etnolog2008
    35Jezernik, Božidar'Od vzpona nacije do nacionalizacije.'Slovensko meščanstvo: od vzpona nacije do nacionalizacije (1848-1948)CelovecMohorjeva založba2008
    35Božidar, Jezernik'Dva obraza podobe Primoža Trubarja' Stati inu obstati: revija za vprašanja protestantizma2008
    35Johnston, William M.The Austrian Mind: An Intellectual and Social History 1848-1938BerkeleyUniversity of California Press1983
    35Kolar, Bogdan'Jegličevi pastirski listi.'Jegličev simpozij v RimuCeljeMohorjeva družba1991
    35Kovačič, LojzeJezuiti in SlovenciLjubljanaPredstojništvo Slovenske province Družbe Jezusove1991
    35Kuret, NikoPraznično leto Slovencev: Starosvetne šege in navade od pomladi do zimeLjubljanaDružina1989
    35Lovventhal, DavidPossessed by the Past: The Heritage Crusade and the Spoils of HistoryNew YorkThe Free Press1996
    35Lukan, Walter'Gradivo k biografiji škofa Tomaža Hrena v dunajskih arhivih.'Hrenov simpozij v RimuCeljeMohorjeva družba1998
    35Mach, ZdzislawSymbols, Conflict, and Identity: Essays in Potitical AnthropologyAlbanyState University of Nevv York Press1993
    35Macartney, C.A.The Habsburg Empire 1790-1918LondonWeidenfeld and Nicholson1971
    35Muir, Edward'The Eye ofthe Procession: Ritual Ways of Seeing in the Renaissance.'Ceremonial culture in pre-modern EuropeIndianaUniversity of Notre Dame2007
    35Özkirimili, UmutTheories of Nationalism: A Critical IntroductionLondonMacmillan Press2000
    35Pleterski, JankoKatoliška ali socialna, narodna ali ljudska stranka? ( Koncepcije katoliške ljudske demokracije 1890-1918 )Cerkev, kultura in politika 1890-1914: Simpozij 1992LjubljanaSlovenska matica1993
    35Remond, ReneReligija in družba v Evropi: Esej o sekularizaciji evropskih družb v 19. in 20. stoletju (1789-1998)LjubljanaZaložba/*cf2005
    35Rubin, MiriCorpus Christi: The Eucharist in Late Medieval CultureNevv York in MelbourneCambridge University Press1991
    35Simoniti, VaskoFanfare nasiljaLjubljanaSlovenska matica2003
    35Steska, ViktorOb tristoletnici šentjakobske cerkve v LjubljaniLjubljanaŽupna cerkev sv. Jakoba1915
    35Škrabl, France'Hrenova oznanjevalna dejavnost.'Hrenov simpozij v RimuCeljeMohorjeva družba1998
    35Štih, Peter ; Simoniti, VaskoSlovenska zgodovina do razsvetljenstvaCelovecMohorjeva družba1996
    35Dolinar France, MartinBratovščina svetega Rešnjega telesa v ljubljanski stolniciNaša luč1998
    35Fekonja, AndrejReformacija v Slovencih: Reformacijska komisija v Kranjski leta 1614-1618Ljubljanski zvon1890
    35Lesar, JosŽiga Lamberg - Tomaž HrenDom in svet1913
    35Potočnik, A.Procesije v stari in novi LjubljaniKronika slovenskih mest1940
    35Potočnik, A.Procesije v stari in novi LjubljaniKronika slovenskih mest1940
    35Potočnik, A.Procesije v stari in novi LjubljaniKronika slovenskih mest1940