/
Dogodki
/
Konference
To delo avtorja Marjetka Balkovec Debevec je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna
Povezovanje učiteljev in učiteljic s širšim okoljem, v katerem je šola delovala, lahko preučujemo tudi s pomočjo šolskih letnih poročil ali izvestij. Hrani jih tudi Slovenski šolski muzej, največ je osnovnošolskih, nato gimnazijskih ter drugih srednjih in strokovnih šol. Prva znana tiskana poročila o napredovanju učencev segajo v sredino 18. stoletja, začetke pa zasledimo v 16. stoletju. Gimnazije so »Jahresberichte« , slovensko Letna poročila ali Izvestja, tiskala po letu 1849 in tako zamenjala prejšnje sezname dijakov, navedene po učnem uspehu (»Iuventuse«). Letna poročila, ki so bila po osnovnih vsebinskih sklopih podobna gimnazijskim, so osnovne šole na Slovenskem začele izdajati po letu 1850, objave pedagoških in strokovnih razprav pa so se razmahnile po letu 1860 in jim sledimo do okrog leta 1920. Raziskovalcem šolske preteklosti nudijo letna poročila šol vrsto pomembnih podatkov: o organizaciji pouka, šolskih predmetih in učbenikih, jeziku poučevanja, navedeni so seznami učiteljev in učencev, statistični podatki, izpisi iz šolskih kronik, zakonska določila in uredbe. Posebej nas zanimajo pedagoške in strokovne razprave učiteljev, objavljene v osnovnošolskih letnih poročilih. Pregled teh razprav iz različnih območij slovenskega ozemlja nam prikaže prav posebno skrb učiteljskega delovanja v obdobju druge polovice 19. stoletja in v začetku 20. stoletja. Ugotavljamo, da so bila njihova prizadevanja usmerjana v glavnem na pet pomembnih področij: veliko pozornosti je bilo namenjeno vzgoji učencev in pridobivanju staršev pri skupnem vzgojnem delu; drugi pomemben sklop je predstavljala domovinska vzgoja in spoznavanje vladarske hiše, sledile so pedagoške razprave za pomoč pri napredovanju pouka, zgodovinski prispevki o zgodovini šole in kraja ter strokovno -gospodarske razprave, v katerih se kaže tudi skrb učitelja pri pospeševanju kmetijstva in gospodarstva. Z objavami razprav v letnih poročilih so razmišljanja in nasveti učiteljev preko učencev prišli do staršev in širšega družbenega okolja. Učitelja spoznamo kot pomembnega vzgojitelja družbe ter nosilca kulturnega in gospodarskega napredka.