logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

»Prav proti fašistom v naši vasi ni bil noben …« Arheologija spominjanja na čas fašizma na istrskem podeželju


Soavtor(ji):Irena Selišnik (mod.)
Leto:2018
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana, Muzej novejše zgodovine Slovenije, Ljubljana, Znanstveno-raziskovalno središče, Koper
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Vida Rožac Darovec je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna

Datoteke (3)
Ime:Mejniki in zgodovina_notranjost.pdf
Velikost:1.07MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Ime:ZZDS_2018_Program_zborovanja11.9_.docx
Velikost:125.26KB
Format:application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Opis
V prispevku izhajam iz stališča, ki so ga že v 80. letih prejšnjega stoletja razvili v okviru »Popular memory Group« pri Centru za sodobne kulturne študije iz Birmingama. Raziskovali so medsebojni vpliv med »zasebnim« in »javnim« spominjanjem. Opozorili so, da je spomin konstrukcija in da spomine sestavljamo tako, da se počutimo relativno udobno z našimi življenji v skupnosti, kar nam daje občutek pomirjenosti. Spomine, ki so boleči in neusklajeni s trenutno identiteto potiskamo v pozabo, ker travme in pritiski niso bili razrešeni. Pri ustnozgodovinski raziskavi na istrskem podeželju v času fašizma sem zato zasledovala, kako so spomini navadnih ljudi usklajeni oz. neusklajeni z uradnimi interpretacijami preteklosti, oz. kako se individualni spomin prepleta s kolektivnimi nacionalnimi reprezentacijami preteklosti. Kot je opozorila že Marta Verginella, so določena vprašanja obdobja fašizma še vedno slabo raziskana. Gre predvsem za vprašanja »oblik in podpore, ki jo je fašistični režim užival med posameznimi plastmi prebivalstva, pa tudi za vprašanje socialnega in gospodarskega vpliva materialnih bonitet, ki jih je Mussollinijeva oblast tudi na Primorskem tako kot drugje v Italiji podeljevala najrevnejšim …«. Razloge za takšno stanje Verginella vidi v »kočljivosti vprašanj, ki že ob dosedanjem poznavanju tematike ne dopuščajo enostavnih ločnic med fašistično državo in slovensko družbo, niti ne zarišejo odločne črte med Italijani – fašisti in Slovenci – antifašisti, tj. ne dovoljujejo tistega enoznačnega, črno-belega prikaza primorske zgodovine, ki je edini funkcionalen »idealni« nacionalni pripovedi« (Verginella, Primorski upor fašizmu 1920–1941, 2008, str. 10–11). V prispevku se osredotočam predvsem na pripovedi pričevalcev v času fašizma, ki prehajajo od spominov in sovpadajo z nacionalnim kolektivnim spominom. Nanašajo se na raznarodovalne pritiske Italijanov in upor Slovencev, vse do odkrivanj sivih con zamolčane in travmatične preteklosti, ki se odražajo v različnih oblikah sodelovanja s fašističnim režimom.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/40635
    • naslov
      • »Prav proti fašistom v naši vasi ni bil noben …« Arheologija spominjanja na čas fašizma na istrskem podeželju
    • ustvarjalec
      • Vida Rožac Darovec
    • soavtor
      • Irena Selišnik (mod.)
    • predmet
      • fašizem
      • istrsko podeželje
      • spomini
      • Italijani
      • Slovenci
      • primorska zgodovina
      • fascism
      • Istrian countryside,
      • memories
      • Italians
      • Slovenians
      • history of the Slovenian Littoral
    • opis
      • V prispevku izhajam iz stališča, ki so ga že v 80. letih prejšnjega stoletja razvili v okviru »Popular memory Group« pri Centru za sodobne kulturne študije iz Birmingama. Raziskovali so medsebojni vpliv med »zasebnim« in »javnim« spominjanjem. Opozorili so, da je spomin konstrukcija in da spomine sestavljamo tako, da se počutimo relativno udobno z našimi življenji v skupnosti, kar nam daje občutek pomirjenosti. Spomine, ki so boleči in neusklajeni s trenutno identiteto potiskamo v pozabo, ker travme in pritiski niso bili razrešeni. Pri ustnozgodovinski raziskavi na istrskem podeželju v času fašizma sem zato zasledovala, kako so spomini navadnih ljudi usklajeni oz. neusklajeni z uradnimi interpretacijami preteklosti, oz. kako se individualni spomin prepleta s kolektivnimi nacionalnimi reprezentacijami preteklosti. Kot je opozorila že Marta Verginella, so določena vprašanja obdobja fašizma še vedno slabo raziskana. Gre predvsem za vprašanja »oblik in podpore, ki jo je fašistični režim užival med posameznimi plastmi prebivalstva, pa tudi za vprašanje socialnega in gospodarskega vpliva materialnih bonitet, ki jih je Mussollinijeva oblast tudi na Primorskem tako kot drugje v Italiji podeljevala najrevnejšim …«. Razloge za takšno stanje Verginella vidi v »kočljivosti vprašanj, ki že ob dosedanjem poznavanju tematike ne dopuščajo enostavnih ločnic med fašistično državo in slovensko družbo, niti ne zarišejo odločne črte med Italijani – fašisti in Slovenci – antifašisti, tj. ne dovoljujejo tistega enoznačnega, črno-belega prikaza primorske zgodovine, ki je edini funkcionalen »idealni« nacionalni pripovedi« (Verginella, Primorski upor fašizmu 1920–1941, 2008, str. 10–11). V prispevku se osredotočam predvsem na pripovedi pričevalcev v času fašizma, ki prehajajo od spominov in sovpadajo z nacionalnim kolektivnim spominom. Nanašajo se na raznarodovalne pritiske Italijanov in upor Slovencev, vse do odkrivanj sivih con zamolčane in travmatične preteklosti, ki se odražajo v različnih oblikah sodelovanja s fašističnim režimom.
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
      • Inštitut za novejšo zgodovino
      • Muzej novejše zgodovine Slovenije
      • Znanstveno-raziskovalno središče
    • datum
      • 2018
      • 27. 09. 2018
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcSa