Prispevek opozarja na spremembe v poklicu izobraženca, ki posreduje znanje, ob tem vzgaja in ob sodelovanju družine in širše družbe prenaša na mlajše generacije kulturo nasploh. Za šolsko poučevanje, ki je bilo povezano s cerkveno dejavnostjo, pozneje z mestno in deželno upravo ter različnimi zasebnimi pobudami, se je država bolj intenzivno zavzemala od srede 18. stoletja. Poklicu osnovnošolskega učitelja in njegovemu različnemu položaju sledimo od prve osnovnošolske zakonodaje 1774 in njenim spremembah v 19. stoletju, ko je liberalna šolska reforma 1869 v marsičem vplivala na oblikovanje sodobne šole in učiteljskega poklica. Učitelji in po 1880 vedno številčnejše učiteljice so postali skromno, a redno plačani deželni uradniki. Z višjo izobrazbo (štiriletna učiteljišča z maturo) je tudi učiteljevanje postajalo intelektualni poklic, konec cerkvenega šolskega nadzorstva pa je do konca 19. stoletja prineslo tudi pretežno liberalno usmerjenost našega učiteljstva. Prav pri šoli in učiteljskem poklicu so se zaostrovala nasprotovanja med političnim katolicizmom in liberalizmom, politizacija šolstva pa je odrejala položaj učiteljstva tudi po 1918. Šola je v prvi polovici 19. stoletja vplivala tako na jezikovno povezovanje Slovencev, zlasti po 1880 na hitro zmanjševanje nepismenosti ter vplivala na kulturni in gospodarski razvoj. Učitelji so bili pomembni predstavniki nacionalnega gibanja, rasla je njihova stanovska samozavest kot vedno bolj izobraženih narodnih vzgojiteljev, povezovali so se v učiteljska društva in vključevali v kulturno in gospodarsko dejavnost. Marsikateri učitelj je bil še sadjar, čebelar, zadružnik ali gasilec, pa tudi glasbenik, pisatelj, planinec ali celo politik. Tudi učiteljice, ki so s poklicnim delom omogočile ta vseslovenski kulturni razvoj, so bile hkrati nosilke ženskega gibanja. Po letu 1945 je šola kot državna ustanova izrecno vzgajala v duhu nove komunistične ideologije, in učitelj je pred 1990 veljal kar za »vojaka revolucije«, pri šolskem pouku pa je bila poleg napredujoče strokovnosti učiteljev vsaj enako pomembna idejnost.