logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

Slovenci in pomorsko šolstvo: kratek pregled pomorskega izobraževanja Slovencev


Avtor(ji):Nadja Terčon
Soavtor(ji):Ana Marija Lamut (mod.)
Leto:2016
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Nadja Terčon je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (5)
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:313.04KB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS-SLO-ANG.pdf
Velikost:303.57KB
Format:application/pdf
Ime:Knjiga-povzetkov–book-of-abstracts.pdf
Velikost:895.33KB
Format:application/pdf
Ime:Plakat-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:1.36MB
Format:application/pdf
Opis
Prispevek bo govoril o nastajanju slovenskega pomorskega šolstva po drugi svetovni vojni in pomenu šolanja pomorščakov slovenskega rodu v vojnih in trgovskih šolah različnih držav v preteklosti. Poseben poudarek bo namenjen prikazu razmer, časa, okoliščin in razlogov za ustanovitev Slovenske pomorske trgovske akademije, predhodnice današnje pomorske šole, v Semedeli pri Kopru 1. 3. 1947. V tem kontekstu bo poudarjen pomen slovenskega pomorskega in ribiškega šolstva ter začetek izobraževanja in zaposlovanja usposobljenih pomorščakov, saj je to postajalo ključno za potek procesa, v katerem se je vzpostavljalo slovensko pomorstvo. Potreba po ustanovitvi pomorskih šol v naših deželah se je pokazala kmalu potem, ko je Karel VI. leta 1717 razglasil svobodno plovbo po Jadranu. V Trstu in na Reki nastopajoča buržoazija, ki si je v merkantilistični dobi prizadevala za večji uvoz in izvoz preko naših mest, je naravnost terjala od oblasti, da se plovba zaupa strokovno usposobljenim kapitanom in oficirjem. Tako je postajalo vedno bolj nujno usposobiti nov rod pomorščakov, ki bi bil sposoben ne samo pluti in varno voditi ladje po morju. Tudi vedno večja specializacija trgovine je zahtevala šolane kapitane. Spričo takih zahtev je postajala nujna ustanovitev pomorskih šol. Na pomorske šole se namreč niso vpisovali le fantje iz obalnih mest in bližnje okolice, temveč iz celotnega slovenskega narodnega ozemlja. Ob ustanovitvi pomorske šole leta 1947 je časopis Slovenski Jadran zapisal in bolj literarno povzel del bistva tega prispevka: »Tako je postal nekdanji šolar dijak slovenske pomorske šole. Prišel je v osvobojeno slovensko obmorsko mesto tamkaj iz Kranjčevega Prekmurja, iz Prežihove Koroške, iz vinorodne Štajerske, črnih trboveljskih revirjev, sončne Bele Krajine, iz gostoljubne Dolenjske in na videz vase zaprte Gorenjske, iz dežele dobrovoljnih Kraševcev in iz vseh krajev Slovenije.«
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/37463
    • naslov
      • Slovenci in pomorsko šolstvo: kratek pregled pomorskega izobraževanja Slovencev
      • Slovenes and Maritime Education: Short Overview on Maritime Education of Slovenes
    • ustvarjalec
      • Nadja Terčon
    • soavtor
      • Ana Marija Lamut (mod.)
    • predmet
      • pomorsko šolstvo
      • pomorščaki
      • mornarica
      • Slovenci
      • morje
      • maritime education
      • sailors
      • marine
      • Slovenes
      • sea
    • opis
      • Prispevek bo govoril o nastajanju slovenskega pomorskega šolstva po drugi svetovni vojni in pomenu šolanja pomorščakov slovenskega rodu v vojnih in trgovskih šolah različnih držav v preteklosti. Poseben poudarek bo namenjen prikazu razmer, časa, okoliščin in razlogov za ustanovitev Slovenske pomorske trgovske akademije, predhodnice današnje pomorske šole, v Semedeli pri Kopru 1. 3. 1947. V tem kontekstu bo poudarjen pomen slovenskega pomorskega in ribiškega šolstva ter začetek izobraževanja in zaposlovanja usposobljenih pomorščakov, saj je to postajalo ključno za potek procesa, v katerem se je vzpostavljalo slovensko pomorstvo. Potreba po ustanovitvi pomorskih šol v naših deželah se je pokazala kmalu potem, ko je Karel VI. leta 1717 razglasil svobodno plovbo po Jadranu. V Trstu in na Reki nastopajoča buržoazija, ki si je v merkantilistični dobi prizadevala za večji uvoz in izvoz preko naših mest, je naravnost terjala od oblasti, da se plovba zaupa strokovno usposobljenim kapitanom in oficirjem. Tako je postajalo vedno bolj nujno usposobiti nov rod pomorščakov, ki bi bil sposoben ne samo pluti in varno voditi ladje po morju. Tudi vedno večja specializacija trgovine je zahtevala šolane kapitane. Spričo takih zahtev je postajala nujna ustanovitev pomorskih šol. Na pomorske šole se namreč niso vpisovali le fantje iz obalnih mest in bližnje okolice, temveč iz celotnega slovenskega narodnega ozemlja. Ob ustanovitvi pomorske šole leta 1947 je časopis Slovenski Jadran zapisal in bolj literarno povzel del bistva tega prispevka: »Tako je postal nekdanji šolar dijak slovenske pomorske šole. Prišel je v osvobojeno slovensko obmorsko mesto tamkaj iz Kranjčevega Prekmurja, iz Prežihove Koroške, iz vinorodne Štajerske, črnih trboveljskih revirjev, sončne Bele Krajine, iz gostoljubne Dolenjske in na videz vase zaprte Gorenjske, iz dežele dobrovoljnih Kraševcev in iz vseh krajev Slovenije.«
      • The paper discusses the emergence of Slovenian maritime education after World War II and the importance of training Slovenian sailors in military and mercantile schools in different countries in the past. Special emphasis will be given to the presentation of the situation, time, circumstances and reasons for establishment of the Slovenian merchant maritime Academies, the predecessor of today's maritime school in Semedela near Koper, 1.3.1947. The emphasis will be on the Slovenian maritime and fishing education as well as beginning of education and employment of competent sailors, since this became crucial for the process in which Slovenian shipping was established. The need for the establishment of Maritime schools in our land was revealed shortly after Charles VI. declared freedom of navigation in the Adriatic in 1717. Bourgeoisie in Trieste and Rijeka that in the mercantilist era strove to increase import and export through our cities, demanded from the authorities that navigation is entrusted to skilled captains and officers. Thus, it became increasingly necessary to train a new generation of sailors, who would be able to sail and safely guide ships at sea. The growing specialization of trade also required schooled captains. In view of such requirements the establishment of maritime schools became necessary. Not only boys from coastal cities and surrounding areas, but also those from other regions of Slovenian ethnic territory enrolled in Maritime schools. Upon the establishment of the maritime school in 1947, the newspaper “Slovenski Jadran” wrote and summed up the essence of this paper: "So the former pupil became a student at the Slovenian maritime school. He came into the emancipated Slovenian coastal town from Kranjec’s Prekmurje, Prežih’s Carinthia, wine-growing Styria, black Trbovlje districts, sunny Bela Krajina, hospitable Lower Carniola and seemingly introverted Upper Carniola, from the land of cheerful people of karst and from all parts of Slovenia."
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 2016
      • 30. 09. 2016
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd