logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

Izobraževanje Judov v Gorici

Education of Jews in Gorizia

Soavtor(ji):Katarina Keber (mod.)
Leto:2016
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Renato Podbersič je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (5)
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:313.04KB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS-SLO-ANG.pdf
Velikost:303.57KB
Format:application/pdf
Ime:Knjiga-povzetkov–book-of-abstracts.pdf
Velikost:895.33KB
Format:application/pdf
Ime:Plakat-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:1.36MB
Format:application/pdf
Opis
Goriški Judje so bili verjetno prisotni v mestu že ob njegovem nastanku, prva pisna omemba pa sega v leto 1288. Judje so znotraj krščanske fevdalne družbe uživali močno notranjo avtonomijo. Judovske skupnosti so živele v ločenih predelih mesta. Prostor naselitve je navadno obsegal trg, ulico ali dve, včasih tudi posebno četrt. Judovska skupnost je navadno sezidala sinagogo in versko šolo ter poskrbela za obredno kopališče in pokopališče. V skupnosti so delovali mesar, pisar in krojač, vodil pa jo je njen najpremožnejši član in tudi rabin. Leta 1715 se v getu v Gorici omenja šola, verjetno je bila namenjena zgolj verskemu pouku. Leta 1789 so morali Judje urediti šolo z nemškim učnim jezikom, da bi tako zmanjšali razlike z ostalimi Goričani. Šola je delovala nekaj let, nato so jo ukinili in začeli otroke pošiljati v mestne šole, po nekaj letih so jo spet odprli za otroke premožnih družin. Judovska šola oz. ješiva (hebr. yeshivah) v Gorici se je v času rabina Giacoma Bolaffia, v Gorici je deloval med 1894–1903, precej izboljšala. Poučevala sta učitelj Abramo Pavia in učiteljica Betty Pavia. Izobraževanje je vključevalo branje, slovnico, prevajanje in komentarje k svetopisemskim besedilom. Nadalje so se učenci učili tudi prevajanja molitev. Za učenke je prišlo v poštev učenje judovske morale, za učence pa spoznavanje judovske zgodovine in judovske literature. Starejši učenci so se učili tudi judovskih ritualov, hebrejske kaligrafije in recitiranja liturgičnih formularjev v sinagogi. Za verski pouk je denarna sredstva prispevalo tudi državno ministrstvo za uk in bogočastje. Pripadniki goriške judovske skupnosti so bili ob koncu 19. stoletja v povprečju bolj izobraženi od večine prebivalstva Gorice. Judovska šola v nekdanjem getu je bila dobro obiskana, čeprav je nekaj otrok obiskovalo tudi ostale mestne šole. Iz leta 1900 izvira že druga prošnja skupnosti za ukinitev šole zaradi stroškov, ki so jih imeli s plačevanjem učitelja. Judovsko šolstvo v Gorici je nov razmah doživelo leta 1928 s prihodom novega rabina Abraham Schreiberja, sicer pripadnik otrodoksnega judovstva iz Madžarske. Okrog njega so se zbirali judovski učenci, nekateri med njimi so se prav zaradi omenjenega rabina priselili v Gorico, da so lahko sledili njegovemu poučevanju. K razmahu verske šole v Gorici so prispevali predvsem priseljeni Judje iz Poljske. Za kratek čas je Gorica spet pridobila tisti žar judovskih študij, tako značilen za prvo polovico 19. stoletja in obeh rabinov iz družine Reggio.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/37453
    • naslov
      • Izobraževanje Judov v Gorici
      • Education of Jews in Gorizia
    • ustvarjalec
      • Renato Podbersič
    • soavtor
      • Katarina Keber (mod.)
    • predmet
      • Judje na Goriškem
      • izobraževanje Judov
      • judovsko šolstvo
      • ješiva
      • Jews in Gorizia
      • education of Jews
      • Jewish education
      • yeshiva
    • opis
      • Goriški Judje so bili verjetno prisotni v mestu že ob njegovem nastanku, prva pisna omemba pa sega v leto 1288. Judje so znotraj krščanske fevdalne družbe uživali močno notranjo avtonomijo. Judovske skupnosti so živele v ločenih predelih mesta. Prostor naselitve je navadno obsegal trg, ulico ali dve, včasih tudi posebno četrt. Judovska skupnost je navadno sezidala sinagogo in versko šolo ter poskrbela za obredno kopališče in pokopališče. V skupnosti so delovali mesar, pisar in krojač, vodil pa jo je njen najpremožnejši član in tudi rabin. Leta 1715 se v getu v Gorici omenja šola, verjetno je bila namenjena zgolj verskemu pouku. Leta 1789 so morali Judje urediti šolo z nemškim učnim jezikom, da bi tako zmanjšali razlike z ostalimi Goričani. Šola je delovala nekaj let, nato so jo ukinili in začeli otroke pošiljati v mestne šole, po nekaj letih so jo spet odprli za otroke premožnih družin. Judovska šola oz. ješiva (hebr. yeshivah) v Gorici se je v času rabina Giacoma Bolaffia, v Gorici je deloval med 1894–1903, precej izboljšala. Poučevala sta učitelj Abramo Pavia in učiteljica Betty Pavia. Izobraževanje je vključevalo branje, slovnico, prevajanje in komentarje k svetopisemskim besedilom. Nadalje so se učenci učili tudi prevajanja molitev. Za učenke je prišlo v poštev učenje judovske morale, za učence pa spoznavanje judovske zgodovine in judovske literature. Starejši učenci so se učili tudi judovskih ritualov, hebrejske kaligrafije in recitiranja liturgičnih formularjev v sinagogi. Za verski pouk je denarna sredstva prispevalo tudi državno ministrstvo za uk in bogočastje. Pripadniki goriške judovske skupnosti so bili ob koncu 19. stoletja v povprečju bolj izobraženi od večine prebivalstva Gorice. Judovska šola v nekdanjem getu je bila dobro obiskana, čeprav je nekaj otrok obiskovalo tudi ostale mestne šole. Iz leta 1900 izvira že druga prošnja skupnosti za ukinitev šole zaradi stroškov, ki so jih imeli s plačevanjem učitelja. Judovsko šolstvo v Gorici je nov razmah doživelo leta 1928 s prihodom novega rabina Abraham Schreiberja, sicer pripadnik otrodoksnega judovstva iz Madžarske. Okrog njega so se zbirali judovski učenci, nekateri med njimi so se prav zaradi omenjenega rabina priselili v Gorico, da so lahko sledili njegovemu poučevanju. K razmahu verske šole v Gorici so prispevali predvsem priseljeni Judje iz Poljske. Za kratek čas je Gorica spet pridobila tisti žar judovskih študij, tako značilen za prvo polovico 19. stoletja in obeh rabinov iz družine Reggio.
      • It is likely that Jews were present in Gorizia at the time of its establishment, while the first written record dates back to 1288. Within the Christian feudal society Jews had a strong internal autonomy. Jewish communities have lived in separate parts of the city. Usually, the settlement included a market town, a street or two, sometimes even a special quarter. The Jewish community had usually built a synagogue and religious school and secured a place for the ritual bath and cemetery. The community was led by its wealthiest member and a rabbi furthermore it had a butcher, a tailor and a scribe. In 1715, a school is mentioned in the Jewish ghetto in Gorizia. Probably it was intended purely for religious lessons. In 1789, Jews had to arrange a school with German as the language of instruction, in order to reduce the differences with the rest of Gorizia inhabitants. The school operated for several years, but was later closed and people began to send their children to city schools. A few years later the school was reopened for children of wealthy families. In the time of Rabbi Giacomo Bolaffio, who worked between 1894 and 1903, the Jewish school or. yeshiva (hebr. Yeshivah) in Gorizia has improved substantially. The teachers Abramo Pavia and Betty Pavia were teaching. Education included reading, grammar, translation and commentaries on the biblical text. Furthermore, the students learned to translate prayers. Girls had to learn about Jewish ethics, while boys learned about the Jewish history and literature. Older students learned also about Jewish rituals, Hebrew calligraphy and the recitation of liturgical forms in the synagogue. The Ministry of Education and Science contributed funds for the religious school. At the end of the 19th century members of the Gorizia Jewish community were, on average, better educated than most of the population of Gorizia. The Jewish school in the former ghetto was well attended, although some children also attended other city schools. In 1900 we find the second request of the community for the school’s abolishment due to the costs for paying a teacher. With the arrival of Rabbi Abraham Schreiber in 1928, who was a member of the Orthodox Judaism from Hungary, the Jewish education in Gorizia experienced a new development. Jewish students were gathered around him. Some of them moved to Gorizia because of the said Rabbi, to follow his teaching. The development of religious schools in Gorizia was driven mainly by immigrant Jews from Poland. For a short time Gorizia regained the enthusiasm of Jewish studies, typical for the first half of the 19th century and the two Rabbis from the family Reggio.
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 2016
      • 30. 09. 2016
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd