logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

Srednješolsko izobraževanje tržaških Slovencev za časa Avstro-Ogrske in ustanovitev slovenske gimnazije v Trstu leta 1945


Avtor(ji):Lidia Rupel
Soavtor(ji):Željko Oset (mod.)
Leto:2016
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Lidia Rupel je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (5)
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:313.04KB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS-SLO-ANG.pdf
Velikost:303.57KB
Format:application/pdf
Ime:Knjiga-povzetkov–book-of-abstracts.pdf
Velikost:895.33KB
Format:application/pdf
Ime:Plakat-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:1.36MB
Format:application/pdf
Opis
V drugi polovici 19. stol. so se tržaški Slovenci vpisovali večinoma na nemško klasično gimnazijo in v manjši meri na nemško realko. Ob koncu 19. stol. in v času pred prvo svetovno vojno je prišlo do porasta vpisov v obeh zavodih, predvsem pa na gimnazijo. Vzrokov za to je bilo več: na eni strani je gimnazija predstavljala za kmečke in delavske družine možnost družbenega vzpona, na drugi strani pa se je prav v tem času začelo politično in družbeno uveljavljati slovensko meščanstvo, ki je v gimnaziji videlo pomembno izobraževalno pot za dosego svojih ciljev. Vzporedno z večanjem števila slovenskih dijakov se je postopoma izboljševal tudi položaj slovenščine v okviru obeh šol, tako gimnazije kot realke. Tik pred koncem prve svetovne vojne je kazalo, da bodo tržaški Slovenci dobili svojo gimnazijo, kar pa se ni uresničilo zaradi zasedbe mesta s strani italijanske vojske. Tako je slovensko gimnazijo v Trstu ustanovila šele Zavezniška vojaška uprava leta 1945: ustroj šole je bil enak ustroju italijanskih šol z izjemo učnega jezika, nekaj elementov pa je le izhajalo iz nekdanje nemške gimnazije.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/37429
    • naslov
      • Srednješolsko izobraževanje tržaških Slovencev za časa Avstro-Ogrske in ustanovitev slovenske gimnazije v Trstu leta 1945
      • Secondary School Education of Trieste Slovenes in the Time of Austria-Hungary and the Establishment of the Slovene Grammar School in Trieste in 1945
    • ustvarjalec
      • Lidia Rupel
    • soavtor
      • Željko Oset (mod.)
    • predmet
      • nemška gimnazija
      • nemška realka
      • tečaji slovenščine
      • Trst
      • licej Franceta Prešerna
      • German grammar school
      • German “real” school
      • Slovenian courses
      • Trieste
      • lyceum France Prešeren
    • opis
      • V drugi polovici 19. stol. so se tržaški Slovenci vpisovali večinoma na nemško klasično gimnazijo in v manjši meri na nemško realko. Ob koncu 19. stol. in v času pred prvo svetovno vojno je prišlo do porasta vpisov v obeh zavodih, predvsem pa na gimnazijo. Vzrokov za to je bilo več: na eni strani je gimnazija predstavljala za kmečke in delavske družine možnost družbenega vzpona, na drugi strani pa se je prav v tem času začelo politično in družbeno uveljavljati slovensko meščanstvo, ki je v gimnaziji videlo pomembno izobraževalno pot za dosego svojih ciljev. Vzporedno z večanjem števila slovenskih dijakov se je postopoma izboljševal tudi položaj slovenščine v okviru obeh šol, tako gimnazije kot realke. Tik pred koncem prve svetovne vojne je kazalo, da bodo tržaški Slovenci dobili svojo gimnazijo, kar pa se ni uresničilo zaradi zasedbe mesta s strani italijanske vojske. Tako je slovensko gimnazijo v Trstu ustanovila šele Zavezniška vojaška uprava leta 1945: ustroj šole je bil enak ustroju italijanskih šol z izjemo učnega jezika, nekaj elementov pa je le izhajalo iz nekdanje nemške gimnazije.
      • In the second half of the 19th century the Trieste Slovenes enrolled mostly in the German grammar school and to a lesser extent in the German “real” school. At the end of the 19th century and before World War I there has been an increase in entries to both institutions, particularly in the grammar school. The reasons were several: on the one hand the grammar school was a possibility for working country folk to move up the social ladder, on the other hand, this was the time of political and social enforcement of the Slovenian bourgeoisie, which saw the grammar school as an important educational path for achieving their objectives. In parallel with the increasing number of Slovenian students, also the status of Slovenian language was improving in both schools. Just before the end of World War I it seemed that the Trieste Slovenes will get their grammar school. But this wasn’t put into effect due to the occupation of the city by the Italian army. Thus, the Slovenian grammar school in Trieste was founded only by the Allied military government in 1945: the school structure was the same as the structure of Italian schools, with the exception of the language of instruction, however some elements originated in the former German grammar school.
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 2016
      • 28. 09. 2016
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd