logo
POPISI

/

Serijske publikacije

/

Arhivi

Kulturni posredniki: časnikarke, uredniki, krojači, šivilje, trgovci, fotografi, ilustratorji


Avtor(ji):Maja Gombač
Soavtor(ji):Jure Volčjak (odg. ur.), Alenka Hren (prev.), Wolfgang Zitta (prev.), Eva Blumauer (lekt.)
Leto:2010
Založnik(i):Arhivsko društvo Slovenije, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Maja Gombač je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:arhivi_2010_1.pdf
Velikost:30.50MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Obdobje med vojnama je bil čas, ko se je moda kot sestavni del moderne dobe vse boj širila v slovenski prostor. V procesu izdelave, distribucije in porabe so sodelovali številni posamezniki, za katere se je med teoretiki potrošniške družbe uveljavil izraz ≫kulturni posredniki≪. Poleg obrtnika, ki se je ukvarjal z izdelavo oblačil, Alojzija Vaulina, o katerem je bil govor že v prejšnjih številkah revije Arhivi, bom v prispevku ob pomoči virov, ki so na voljo, predstavila številne druge bolj ali manj znane posrednike mode slovenskemu občinstvu: novinarko oz. časnikarko Milko Martelanc, pisateljico in prevajalko Miro Kramer Puc, obrtnici Albino Hity in Marijo Sare, trgovca Rudolfa Stermeckega, risarko Nado Souvan, slikarja in ilustratorja Ivana Vavpotiča, fotografa Marjana Pfeife ja in Josipa Pogačnika ter arhitekta Ruda Krega ja.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/15661
    • naslov
      • Kulturni posredniki: časnikarke, uredniki, krojači, šivilje, trgovci, fotografi, ilustratorji
      • Cultural mediators : women journalists, modistes, tailors, dressmakers, merchants, photographers, illustrators
      • Kulturvermittler: Journalistinnen, Redakteure, Schneider, Näherinnen, Kaufleute, Fotografen, Illustratoren
    • avtor
      • Maja Gombač
    • soavtor
      • Jure Volčjak (odg. ur.)
      • Alenka Hren (prev.)
      • Wolfgang Zitta (prev.)
      • Eva Blumauer (lekt.)
    • predmet
      • moda
      • poraba
      • potrošniška družba
      • kulturni posredniki
      • oblačilni obrtniki
      • trgovci
      • fotografi
      • ilustratorji
      • uredniki
      • Slovenci
      • obdobje med vojnama
      • fashion
      • consumption
      • cultural mediators
      • modistes
      • clothing tradesmen
      • merchants
      • photographers
      • illustrators
    • opis
      • Obdobje med vojnama je bil čas, ko se je moda kot sestavni del moderne dobe vse boj širila v slovenski prostor. V procesu izdelave, distribucije in porabe so sodelovali številni posamezniki, za katere se je med teoretiki potrošniške družbe uveljavil izraz ≫kulturni posredniki≪. Poleg obrtnika, ki se je ukvarjal z izdelavo oblačil, Alojzija Vaulina, o katerem je bil govor že v prejšnjih številkah revije Arhivi, bom v prispevku ob pomoči virov, ki so na voljo, predstavila številne druge bolj ali manj znane posrednike mode slovenskemu občinstvu: novinarko oz. časnikarko Milko Martelanc, pisateljico in prevajalko Miro Kramer Puc, obrtnici Albino Hity in Marijo Sare, trgovca Rudolfa Stermeckega, risarko Nado Souvan, slikarja in ilustratorja Ivana Vavpotiča, fotografa Marjana Pfeife ja in Josipa Pogačnika ter arhitekta Ruda Krega ja.
      • The interwar period was the time when fashion, being part of the Slovenska moderna, a modernist movement in the Slovenian arts, began to make frequent appearance in the Slovenian society. Involved in the process of fashion production, distribution and consumption were numerous individuals for whom the term ≫cultural mediation≪ was established by the fashion consumption theorists. Based on the available sources, the author draws attention of the Slovenian public to Alojzij Paulin, clothing tradesman, of whom much was said in the previous issues of Arhivi, and to a number of other more or less known fashion mediators; woman journalist Milka Martelanc, woman writer and translator Mira Kramer Puc, clothing tradeswomen Albina Hity and Marija Sarc, merchant Rjidolf Stremecki, sketcher Nada Souvan, painter and illustrator Ivan Vaupotič, photographers Marjan Pfeifer and Josip Pogačnik, and the architect Rudo Kregar.
      • Die Zeit zwischen den beiden Weltkriegen war eine Zeit, als sich die Mode als Bestandteil der Moderne im slowenischen Raum immer mehr ausbreitete. Im Prozess von Herstellung, Vertrieb und Verbrauch der Modeartikel wirkten zahlreiche Einzelne mit, für die sich unter den Konsumtheoretikern der Ausdruck »Kulturvermittler« durchgesetzt hat. Neben dem Schneider Alojzij Paulin, von dem schon in früheren Nummern der Zeitschrift Arhivi die Rede war, werden im diesmaligen Beitrag mit hilfe vorhandener Quellen zahlreiche andere mehr oder weniger bekannte Modevermittler vorgestellt: Die Journalistin Milka Martelanc, die Schriftstellerin und Übersetzerin Mira Kramer Puc, die Schneiderinnen Albina Hity und Marija Sarc, der Kaufmann Rudolf Stermecki, die Zeichnerin Nada Souvan, der Maler und Illustrator Ivan Vavpotič, die Fotografen Marjan Pfeifer und Josip Pogačnik sowie der Architekt Rado Kregar. Ihre Tätigkeit und Mitwirkung zeigte sich auf dem Gebiet der Mode im Erscheinen der ersten regelmäßigen slowenischen Moderubriken und Modebeilagen der periodischen Presse, die dem slowenischen Publikum die neuesten Modetrends präsentierten, in der Organisation der ersten Moderevuen, die für eine dynamische Verkaufsförderung der neuen Kollektionen der slowenischen Schneider sorgten, in der Produktion des ersten slowenischen Modewerbefilms, in der Eröffnung von Großhandlungen, moderner Modehäuser und deren Verkaufs kataloge, die für große Veränderungen im slowenischen Raum in der Beziehung zwischen Verkäufern und Käufern sorgten. Die genannten Veränderungen waren möglich aufgrund der gleichzeitigen Veränderungen in der Kommunikation der slowenischen Gesellschaft, beispielsweise im Verkehr, womit sich die Verbindungen zwischen Dörfern und Städten verbesserten, durch verschiedene Formen des gesellschaftlichen Lebens in den Städten, für das Promenaden, Maskenbälle bzw. sogenannte Redouten und Messen charakteristisch waren, als auch durch die Entwicklung und Verbreitung der verschiedenen Medien (Presse, Rundfunk und Kino) einerseits und die Verbesserung des Bildungsniveaus des modeinteressierten Publikums andererseits. Die im Beitrag vorgestellten Kulturvermittler wirkten in dem genannten Prozess des Entstehens der slowenischen Konsumgesellschaft aktiv mit. Sie waren in mancher Hinsicht Vorreiter von etwas Neuem und fügten durch ihre Ausbildung, durch ihr Wissen, Aussehen und Verhalten bzw. durch ihr kulturelles Kapital der Mode eine gewisse Bedeutung hinzu und prägten so den Konsum der Modeartikel in der slowenischen Gesellschaft in beträchtlichem Maß.
    • založnik
      • Arhivsko društvo Slovenije
    • datum
      • 2010
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd
    Citirano v (3)
    TipologijaAvtor(ji)NaslovKrajZaložbaLeto
    1.16 Uvodnik, predgovor, spremna besedaPočivavšek, MarijaPrivlačnost izbire : prodajni katalogi trgovine StermeckiLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2019
    2.01 Znanstvena monografijaLazarević, ŽarkoSpremembe in zamišljanja : gospodarsko-zgodovinske refleksijeLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2015
    2.01 Znanstvena monografijaGombač, Maja"Modni pêle mêle" slovenske družbe med svetovnima vojnamaLjubljanaInštitut za novejšo zgodovino2011
    Seznam literature v delu (42)
    StranAvtorNaslovVirKrajZaložbaLeto
    58Adorno, Theodor W. ; Horkheimer, MaxDialektika razsvetljenstvaLjubljanaStudia Humanitatis2002
    59Baš, AngelosOblačilna kultura na Slovenskem v Prešernovem časuLjubljanaDZS1987
    59Berčič, BrankoSlovensko tiskarstvo med obema vojnama. Tiskarstvo na SlovenskemLjubljanaOdbor za proslavo 100-letnice grafične organizacije na Slovenskem1968
    59Briggs, Asa ; Burke, PeterSocialna zgodovina medijevLjubljanaZaložba Sophia2005
    59Bourdieu, PierreDistinction: A Social Critique of the Judgement of TasteLondon, New YorkRoutlidge1994
    59Budna Kodrič, NatašaŽensko časopisje in novinarstvo. Splošno žensko društvo. 1901-1945LjubljanaARS2003
    59Bulc, GregorProizvodnja kultureMariborSubkulturni azil2004
    59Burke, PeterHistory and Social TheoryCambridgePolity Press2005
    59Ferlež, JernejaFotografiranje v Mariboru. 1918 - 1941LjubljanaSlovensko etnološko društvo2002
    59Fine, Ben ; Leopold, EllenThe World of ConsumptionLondon, New YorkRoutlidge1993
    59Davis, FredFashion, Culture and IdentityChicago, LondonThe Univeristy of Chicago Press1992
    59Gombač, MajaNekaj o modi v Slovenskem časopisju na prelomu stoletja. 1895 -1915Zgodovina za vse CeljeZgodovinsko društvo Celje1999
    59Gombač, MajaSlovenke in moda v času pred drugo svetovno vojno in po njej. Primer izhajanja modnih, ženskih in družinskih časopisovZbornik referatov 32. zborovanja slovenskih zgodovinarjevCeljeZveza zgodovinskih društev Slovenije2004
    59Gombač, MajaPomladna moda. Alojzij Paulin in prvi slovenski reklamni modni filmArhivi2005
    59Govekar, MinkaSlovenska ženaLjubljanaJugoslave Express Reclame Company1926
    59Hočevar, PavlaPot se vije. SpominiTrstZaložništvo tržaškega tiska1969
    59Kitch, CarolynThe Girl on the Magazine CoverLondonThe University of North Carolina Press2001
    59Knific, BojanVprašanje narodne noše na SlovenskemEtnolog2003
    59Kranjc, CeneNaše tiskarstvo v letih 1918 - 1938Spominski zbornik Slovenije ob dvajsetletnici Kraljevine JugoslavijeLjubljana1939
    59Krečič, PeterO starejših objavah fotografije v slovenskem revialnem tisku. 150 let fotografije na SlovenskemLjubljanaArhitekturni muzej in Mestna galerija1989
    59Kresal, FranceZgodovina tekstilne industrije na Slovenskem. 150 let slovenske tekstilne industrijeLjubljana1978
    59Komelj, MilčekIvan VavpotičLjubljanaNarodna galerija1987
    59Lazarević, ŽarkoKmetijstvo in kmečko zadružništvoIndustrializacija, obrt in trgovina. Slovenska novejša zgodovina: 1848-1992Ljubljana2005
    59Luthar, Breda»Homo ludens - Homo šoper: uvod v potrošno kulturo«CoolturaLjubljanaŠtudentska založba2002
    59Mihelič, MiraUre mojih dniMurska SobotaPomurska založba1985
    59Milčec, ZvonimirGalantni ZagrebZagrebMladost1990
    59Nava, MicaZanikanje modernosti: ženske, mesto in veleblagovnicaČasopis za kritiko znanosti 26 (1998), št. 189, str. 161-188.1998
    59Pertot, Riko80-letnica »Edinosti«Jadranski koledar1956
    59Počivavšek, MarijaTrgovec in pionir kataloške prodaje: Rudolf StermeckiZnameniti CeljaniCelje2004
    60Rouse, ElizabethUnderstanding FashionOxfordBlackwell Science1989
    60Studen, AndrejModernizacija načina življenja. Slovenska novejša zgodovina: 1848—1992LjubljanaINZ2005
    60Šarc, MarijaNaš noše in dečve. Naši športnikiLjubljanaNaša skrinja1937
    60Šijanec, FranIvan VavpotičLjubljanaNarodna galerija1943
    60Šlebinger, JankoSlovenski častniki in časopisi. Bibliografski pregled od 1797-1936Ljubljana1937
    60Tomažič, TanjaLjubljana po predzadnji modiLjubljanaSlovenski etnografski muzej1983
    60Troy, Nancy J.Couture Culture. A. Study in Modem Art FashionCambridge & MassachusettsMassachusetts Institute of Technology2003
    60Ule, MirjanaOd dominacije potreb k stilizaciji življenjaČasopis za kritiko znanosti1988
    60Vignjević, TomislavPovsem nespekatkularni motiviRazgledi2018
    60Vodopivec, PeterNovejši zgodovinopisni pogledi na meščanstvo in zgodovino meščanstvaZgodovina v šoli1994
    60Vrišer, AndrejaModni listiSinteza1982
    60Zupan, GojkoFotograf Marjan PfeiferSinteza1994
    60Žagar, JanjaTekstil Gradovi minevajo, fabrike nastajajoLjubljanaNarodni muzej1991