logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Serijske publikacije

/

Arhivi

Sedej & Dostal kontra Kralj

Kritika Toneta Kralja ob poslikavi župnijske cerkve v Volčah

Avtor(ji):Alenka Klemenc
Soavtor(ji):Jure Volčjak (ur.)
Leto:2006
Založnik(i):Arhivsko društvo Slovenije, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Alenka Klemenc je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:ARHIVI_2006-2.pdf
Velikost:17.36MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Leta 1927 je ob začetku svojega dolgoletnega slikarskega delovanja na Primorskem Tone Kralj (1900—1975) poslikal župnijsko cerkev v Volčah pri Tolminu. Med duhovniki, ki so pripadali mladokatoliškemu krogu, je bil navdušeno sprejet, višja oz. starejša duhovščina pa ga je v svojem nerazumevanju modernejših smeri v umetnosti, ki so se kakorkoli razlikovale od tradicionalnega realizma, v celoti zavrnila. Tržaška Edinost je marca 1928 objavila anonimen članek, ki je napadel Kralja. Avtor ostaja vse do danes nerazkrit, arhivsko gradivo pa kaže, da je članek napisal goriški nadškof Frančišek Borgia Sedej (1854—1931); pri tem pa se je oprl na strokovno mnenje ljubljanskega škofijskega kanclerja in umetnostnega Zgodovinarja Josipa Dostala (1872—1954), konservativnega zagovornika presoje cerkvene umetnosti po merilih, utemeljenih še v 19. stoletju.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/9274
    • naslov
      • Sedej & Dostal kontra Kralj
      • Kritika Toneta Kralja ob poslikavi župnijske cerkve v Volčah
      • Sedej & Dostal vs. Kralj
      • Criticism of the paintings by Tone Kralj in the parish church at Volče
    • ustvarjalec
      • Alenka Klemenc
    • soavtor
      • Jure Volčjak (ur.)
    • predmet
      • Tone Kralj (1900-1975)
      • Frančišek Borgia Sedej (1854-1931)
      • Josip Dostal (1872- 1954)
      • Volče
      • cerkveno slikarstvo
      • ekspresionizem
      • nova stvarnost
      • likovna kritika
      • Tone Kralj (1900-1975)
      • Frančišek Borgia Sedej (1854-1931)
      • Josip Dostal (1872- 1954)
      • Volče
      • religious painting
      • Expressionism
      • New Objectivity
      • art criticism
    • opis
      • In 1927 the Slovene painter Tone Kralj (1900—1975) made several wall paintings for the parish church in the village of Volče near Tolmin, now in Slovenia but then belonging to Italy (the Archdiocese of Gorizia). The painter, whose early career was marked with Expressionism, turned to the style of the New Objectivity later on, and his work at Volče dates approximately from the time of this transition. However, his paintings aroused wild criticism on the part of conservative higher clergy, while lower clergy, mostly young priests of the progressive Catholic movement, welcomed him. Supported by archival documents the present paper identifies the author of the hitherto anonymous article of 1928 attacking Kralj's work in Volče: it was written by the archbishop of Gorizia, Frančišek Borgia Sedej. He, in turn, relied on a written opinion about the painter forwarded to him by the secretary to the archbishop of Ljubljana, Josip Dostal, who was educated in art history and was the arbitrator in the matters of ecclesiastical art in the archdiocese. His conservative views of modern art corresponded neatly with Sedej's lay opinion, so they joined forces in their condemnation of the painter, refusing any possibility of using expressively distorted forms in sacred art.
      • Leta 1927 je ob začetku svojega dolgoletnega slikarskega delovanja na Primorskem Tone Kralj (1900—1975) poslikal župnijsko cerkev v Volčah pri Tolminu. Med duhovniki, ki so pripadali mladokatoliškemu krogu, je bil navdušeno sprejet, višja oz. starejša duhovščina pa ga je v svojem nerazumevanju modernejših smeri v umetnosti, ki so se kakorkoli razlikovale od tradicionalnega realizma, v celoti zavrnila. Tržaška Edinost je marca 1928 objavila anonimen članek, ki je napadel Kralja. Avtor ostaja vse do danes nerazkrit, arhivsko gradivo pa kaže, da je članek napisal goriški nadškof Frančišek Borgia Sedej (1854—1931); pri tem pa se je oprl na strokovno mnenje ljubljanskega škofijskega kanclerja in umetnostnega Zgodovinarja Josipa Dostala (1872—1954), konservativnega zagovornika presoje cerkvene umetnosti po merilih, utemeljenih še v 19. stoletju.
    • založnik
      • Arhivsko društvo Slovenije
    • datum
      • 2006
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd