logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Serijske publikacije

/

Časopis za zgodovino in narodopisje

Ruralnost kot zgodovinsko dejstvo in literarni slog pri Cankarju in Prežihu


Avtor(ji):Mirko Križman
Soavtor(ji):Darko Friš (ur.)
Leto:2000
Založnik(i):Izdajata Univerza v Mariboru in Zgodovinsko društvo Maribor
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Datoteke (1)
Ime:2000_4_Casopis_za_zgodovino_in_narodopisje.pdf
Velikost:11.92MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis

Ivan Cankar je v zbirki Podobe iz sanj v črtici Konec položil v usta pesnika pojme Mati, Domovina, Bog. Dušan Pirjevec je to dalje interpretiral v pojme Mati - Domačija - Bog in še dodatno Mati = življenje; Domovina = Mladost; Bog = Ljubezen. V tem smislu se gibljeta tudi Cankarjeva ruralnost in odnos do matere. Tod obravnavana črtica Naš laz to še zlasti kaže. Poimenovanje laza je po frekvenci niansiranega besedišča izjemno bogato. Isto velja za materin odnos do laza in do lastne zemlje nasploh. Vse sega od realnih misli v zamaknjenost in v smrt. Središčne besede v črtici so zemlja, mati, dom, lastnina, povezane s svojilnimi zaimki in besedami predanosti ruralnim občutkom. Prežihova novela Borba izraža podobne občutke. Ob najemniški in lastni zemlji in težavah pri tem pa se kaže več teže. Nosi jo zlasti oče. Skrbi, ljubezen in strah pred zemljo in lastniki pa prehajajo tudi na družino. Hrepenenje in strah sežeta celo v kozmos. Smrt je pretresljiv, realni in mistični pojav. Zato se javljata v noveli dostikrat besedi Bog in molitev (kot velelnik), zlasti ob smrti živine, ob uničenem pridelku in ob človeški smrti. Monumentalno je izrisana smrt Vorančeve sestre. Nakup lastne majhne kmetije povzroči kipenje očetove kmetske narave. Teža je v čustvih, v delu in neomajni volji. Prežihova novela ima v vseh okolnostih več moške sile in odločnosti, čeprav ji liričnosti ne manjka. Cankarjeva črtica je bolj lirična. Tragiko in imanentno družbeno kritiko je zaznati pri obeh, nekoliko več pri Vorancu. Odnosi do zemlje, pogojeni materialno, čustveno, socialno in kozmično, so dobili pri obeh pisateljih tehten literarni izraz.

Metapodatki (11)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/8579
    • naslov
      • Ruralnost kot zgodovinsko dejstvo in literarni slog pri Cankarju in Prežihu
      • Rurality as a historical fact and literary style in the works of Cankar and Prežih
    • ustvarjalec
      • Mirko Križman
    • soavtor
      • Darko Friš (ur.)
    • predmet
      • Prežihov Voranc
      • Ivan Cankar
      • literarni slog
      • Prežihov Voranc
      • Ivan Cankar
      • literary style
    • opis
      • In the collection of poems Podobe iz sanj and the novelette Konec, Ivan Cankar's poet refers to notions such as Mati - Domačija - Bog (Mother - Home - God). Dušan Pirjevec further interprets them as Mati = Življenje; Domovina = Mladost; Bog = Ljubezen (Mother = Life; Homeland = Youth; God = Love). And this is how Cankar's rurality and his relationship towards his mother is oriented. It is particularly evident in the short story Naš Laz (Our Assart). The frequency of the nuanced vocabulary particularly contributes to the richness of the naming of this cleared woodland. The same holds for the mother's attitude towards the assart and her land in general. Everything reaches from real thought toward rapture and death. The central words of the short story are land, mother, home, possession, linked with the possessive pronouns and words dedicated to rural feelings. Prežih's short story Borba (Fight) expresses similar feelings. The land being either leased or owned and the problems linked with this give it even more weight. The latter is borne especially by the father. Worries, love and fear of the land and its owners reflect also in the family. Yearning and fear reach as far as into the cosmos. Death is a shocking, real and mystical phenomenon. For this reason the words God and pray (as an imperative) frequently occur in the story, especially on occasions such as the death of farm animals, a ruined crop and the death of human beings. The death of Voranc's sister is portrayed in a particularly monumental manner.
      • Ivan Cankar je v zbirki Podobe iz sanj v črtici Konec položil v usta pesnika pojme Mati, Domovina, Bog. Dušan Pirjevec je to dalje interpretiral v pojme Mati - Domačija - Bog in še dodatno Mati = življenje; Domovina = Mladost; Bog = Ljubezen. V tem smislu se gibljeta tudi Cankarjeva ruralnost in odnos do matere. Tod obravnavana črtica Naš laz to še zlasti kaže. Poimenovanje laza je po frekvenci niansiranega besedišča izjemno bogato. Isto velja za materin odnos do laza in do lastne zemlje nasploh. Vse sega od realnih misli v zamaknjenost in v smrt. Središčne besede v črtici so zemlja, mati, dom, lastnina, povezane s svojilnimi zaimki in besedami predanosti ruralnim občutkom. Prežihova novela Borba izraža podobne občutke. Ob najemniški in lastni zemlji in težavah pri tem pa se kaže več teže. Nosi jo zlasti oče. Skrbi, ljubezen in strah pred zemljo in lastniki pa prehajajo tudi na družino. Hrepenenje in strah sežeta celo v kozmos. Smrt je pretresljiv, realni in mistični pojav. Zato se javljata v noveli dostikrat besedi Bog in molitev (kot velelnik), zlasti ob smrti živine, ob uničenem pridelku in ob človeški smrti. Monumentalno je izrisana smrt Vorančeve sestre. Nakup lastne majhne kmetije povzroči kipenje očetove kmetske narave. Teža je v čustvih, v delu in neomajni volji. Prežihova novela ima v vseh okolnostih več moške sile in odločnosti, čeprav ji liričnosti ne manjka. Cankarjeva črtica je bolj lirična. Tragiko in imanentno družbeno kritiko je zaznati pri obeh, nekoliko več pri Vorancu. Odnosi do zemlje, pogojeni materialno, čustveno, socialno in kozmično, so dobili pri obeh pisateljih tehten literarni izraz.
    • založnik
      • Izdajata Univerza v Mariboru in Zgodovinsko društvo Maribor
    • datum
      • 2000
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd