logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

Obnova in razvoj šolstva v okraju Slovenj Gradec v letih 1945–1953


Avtor(ji):Jure Maček
Soavtor(ji):Irena Samide (mod.)
Leto:2016
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Jure Maček je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (5)
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:313.04KB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Ime:program-38-zborovanja-ZZDS-SLO-ANG.pdf
Velikost:303.57KB
Format:application/pdf
Ime:Knjiga-povzetkov–book-of-abstracts.pdf
Velikost:895.33KB
Format:application/pdf
Ime:Plakat-38-zborovanja-ZZDS.pdf
Velikost:1.36MB
Format:application/pdf
Opis
V prispevku bom prikazal razvoj in organizacijo šolstva na slovenskem Koroškem po drugi svetovni vojni do začetka petdesetih let 20. stoletja. Obravnavano obdobje zaznamujejo tri prelomnice. Za prvo šolsko leto po osvoboditvi so značilne začasne rešitve, neenotnost prosvetne politike, ko je nova oblast poskušala čim prej odpraviti posledice okupacije in zagotoviti osnovne materialne in kadrovske pogoje za začetek šolskega dela, in ob tem organizirati šolsko delo na novih ideoloških temeljih. Po utrditvi oblasti je s šol odstranila ali premestila učitelje, za katere je menila, da ideološko in politično ne ustrezajo. S šolskim letom 1947/48 so nastopile spremembe v organizaciji šolstva z uvedbo enotnih »sedemletk«. Ker te niso izpolnile pričakovanj in v resnici niso omogočile večjemu številu otrok doseči vsaj nižjo srednješolsko izobrazbo, so v začetku petdesetih let v partijskih strukturah priznali, da v šolstvu ni bilo napredka in da bi zato morali bolj upoštevati stroko. Ponovno uvedena osemletna šolska obveznost leta 1953 je pomenila konec nazadovanja v šolskem sistemu. Ob pregledu šolstva na Koroškem bom poskušal izpostaviti tudi morebitne lokalne posebnosti pri organizaciji šolstva in izvajanju partijskih direktiv. Zanimala me bosta socialna in izobrazbena struktura učencev ter okolja. Na osnovi partijskih dokumentov bom prikazal še odnos lokalnih partijskih oblasti do prosvetnih delavcev ter spremenjeno vlogo učiteljev v novem družbenem sistemu.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/37468
    • naslov
      • Obnova in razvoj šolstva v okraju Slovenj Gradec v letih 1945–1953
      • Rebuilding and Development of the Educational System in District Slovenj Gradec 1945-1953
    • ustvarjalec
      • Jure Maček
    • soavtor
      • Irena Samide (mod.)
    • predmet
      • obnova šolstva
      • sedemletke
      • obvezno izobraževanje
      • partija
      • ideologija
      • rebuilding education
      • seven year-program primary school
      • compulsory education
      • Communist Party
      • ideology
    • opis
      • V prispevku bom prikazal razvoj in organizacijo šolstva na slovenskem Koroškem po drugi svetovni vojni do začetka petdesetih let 20. stoletja. Obravnavano obdobje zaznamujejo tri prelomnice. Za prvo šolsko leto po osvoboditvi so značilne začasne rešitve, neenotnost prosvetne politike, ko je nova oblast poskušala čim prej odpraviti posledice okupacije in zagotoviti osnovne materialne in kadrovske pogoje za začetek šolskega dela, in ob tem organizirati šolsko delo na novih ideoloških temeljih. Po utrditvi oblasti je s šol odstranila ali premestila učitelje, za katere je menila, da ideološko in politično ne ustrezajo. S šolskim letom 1947/48 so nastopile spremembe v organizaciji šolstva z uvedbo enotnih »sedemletk«. Ker te niso izpolnile pričakovanj in v resnici niso omogočile večjemu številu otrok doseči vsaj nižjo srednješolsko izobrazbo, so v začetku petdesetih let v partijskih strukturah priznali, da v šolstvu ni bilo napredka in da bi zato morali bolj upoštevati stroko. Ponovno uvedena osemletna šolska obveznost leta 1953 je pomenila konec nazadovanja v šolskem sistemu. Ob pregledu šolstva na Koroškem bom poskušal izpostaviti tudi morebitne lokalne posebnosti pri organizaciji šolstva in izvajanju partijskih direktiv. Zanimala me bosta socialna in izobrazbena struktura učencev ter okolja. Na osnovi partijskih dokumentov bom prikazal še odnos lokalnih partijskih oblasti do prosvetnih delavcev ter spremenjeno vlogo učiteljev v novem družbenem sistemu.
      • In this article I will show the development and organization of the educational system in Slovenian Carinthia after World War II, until the beginning of the 1950s. The period considered is marked by three milestones. The first school year after liberation is characterized by typical temporary solutions, discord of the educational policy, when the new government tried to eliminate as soon as possible the consequences of occupation and to ensure basic material and personnel conditions for the start of school work, and to organize school work on new ideological foundations. After its consolidation the government removed or transferred teachers, who were considered ideologically and politically inadequate. With the introduction of schools with a seven year-program in the school year 1947/48, new changes occurred in the organisation of the educational system. Because these didn’t meet the expectations and in fact didn’t enable a larger number of students to achieve at least lower-secondary education, in the 1950s structures of the Communist Party acknowledged that there has been no progress in education and therefore they should have abode by the profession more. The renewed introduction of the eight-year primary school in 1953 was the end of the school system regression. With the review of education in Carinthia, I will try to highlight the possible local peculiarities in the organisation of education and pursuance of the directives of the Party. I will be interested in the social and educational structure of students and the environment. On the basis of Party documents I will present the relation between the local Party government and educational workers and the changed role of teachers in the new social system.
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 2016
      • 30. 09. 2016
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd