logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Serijske publikacije

/

Kronika: časopis za slovensko krajevno zgodovino

Marija Pomagaj na Slovenskem. Layerjeva slika, njene predhodnice in naslednice


Soavtor(ji):Miha Preinfalk (odg. ur.), Barbara Šterbenc Svetina (teh. ur.), Manca Gašperšič (prev.), Irena Bruckmüller Vilfan (prev.), Angelika Hribar (prev.)
Leto:2014
Založnik(i):Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:besedilo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorjev Ana Lavrič, Blaž Resman je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Ime:kronika_2014-2.pdf
Velikost:4.84MB
Format:application/pdf
Odpri
Prenesi
Opis
Članek obravnava recepcijo in razvoj motiva Marije Pomagaj na Slovenskem. Izhodišče je Layerjeva slika Marije Pomagaj na Brezjah in potrditev njene datacije v čas okrog leta 1800. Predstavljena je v primerjavi s Cranachovo, katere posnetke od sredine 17. stoletja dalje srečujemo tudi na Slovenskem (že leta 1653 na Rupi). Najstarejša ohranjena je slika na lesu, nastala leta 1660 za ljubljansko križevniško cerkev. Slike iz baročne dobe so večinoma plemiška naročila, povezana tudi z redovniki, zlasti kapucini. Tradicija zasebni pobožnosti namenjenih podob, ki se je dolgo obdržala v ženskih samostanih, je predstavljena z uršulinskimi primerki. Posebej so obdelane razširjene različice motiva milostne podobe s prosilci (t. i. Marija pomočnica). Osrednje poglavje je posvečeno delom Leopolda Layerja, ki je lik Marije Pomagaj individualiziral ter koloristično in izrazno približal slovenskemu občutju (Rupa, Brezje, Kropa, Breg, Narodni muzej Slovenije, Muzej krščanstva na Slovenskem v Stični (preslikava teznega lista) in zasebne zbirke). Izbor primerkov slovenskih upodobitev Marije Pomagaj po brezjanski je predvsem informacija o njihovih temeljnih značilnostih.
Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/36214
    • naslov
      • Marija Pomagaj na Slovenskem. Layerjeva slika, njene predhodnice in naslednice
      • »Mariahilf« in the Slovenian territory. Layer’s painting, its predecessors and successors
    • ustvarjalec
      • Ana Lavrič
      • Blaž Resman
    • soavtor
      • Miha Preinfalk (odg. ur.)
      • Barbara Šterbenc Svetina (teh. ur.)
      • Manca Gašperšič (prev.)
      • Irena Bruckmüller Vilfan (prev.)
      • Angelika Hribar (prev.)
    • predmet
      • Marija Pomagaj
      • Marija pomočnica (kristjanov)
      • Lucas Cranach st.
      • Franc Jelovšek
      • Leopold Layer
      • Adam Mayer
      • Josip Dostal
      • Breg
      • Brezje
      • Kropa
      • Lesce
      • Rupa
      • Muzej krščanstva na Slovenskem v Stični
      • Narodni muzej Slovenije
      • Mariahilf
      • Mary Help of Christians
      • Mary of Succour
      • Our Lady
      • Help of the Sick
      • Lucas Cranach Sr.
      • Franc Jelovšek
      • Leopold Layer
      • Adam Mayer
      • Josip Dostal
      • Breg
      • Brezje
      • Kropa
      • Lesce
      • Rupa
      • Slovenian Museum of Christianity, Stična
      • National Museum of Slovenia, Ljubljana
    • opis
      • Članek obravnava recepcijo in razvoj motiva Marije Pomagaj na Slovenskem. Izhodišče je Layerjeva slika Marije Pomagaj na Brezjah in potrditev njene datacije v čas okrog leta 1800. Predstavljena je v primerjavi s Cranachovo, katere posnetke od sredine 17. stoletja dalje srečujemo tudi na Slovenskem (že leta 1653 na Rupi). Najstarejša ohranjena je slika na lesu, nastala leta 1660 za ljubljansko križevniško cerkev. Slike iz baročne dobe so večinoma plemiška naročila, povezana tudi z redovniki, zlasti kapucini. Tradicija zasebni pobožnosti namenjenih podob, ki se je dolgo obdržala v ženskih samostanih, je predstavljena z uršulinskimi primerki. Posebej so obdelane razširjene različice motiva milostne podobe s prosilci (t. i. Marija pomočnica). Osrednje poglavje je posvečeno delom Leopolda Layerja, ki je lik Marije Pomagaj individualiziral ter koloristično in izrazno približal slovenskemu občutju (Rupa, Brezje, Kropa, Breg, Narodni muzej Slovenije, Muzej krščanstva na Slovenskem v Stični (preslikava teznega lista) in zasebne zbirke). Izbor primerkov slovenskih upodobitev Marije Pomagaj po brezjanski je predvsem informacija o njihovih temeljnih značilnostih.
      • The paper discusses the reception and development of the motif of »Mariahilf« (Mary Help of Christians, Mary of Succour) in the Slovenian territory. The starting point is Layer’s painting in Brezje and the confirmation of its dating to around 1800. The said painting is presented in comparison with that of Cranach, reproductions of which appeared also in the Slovenian territory from the mid-17th century onwards (in Rupa as early as 1653). The oldest preserved is the painting on wood, produced in 1660 for Ljubljana’s Teutonic Order’s Church. Paintings from the Baroque period were mostly procured by nobility, but also by monks, especially the Capuchins. The tradition of images dedicated to private piety, which was long preserved in women’s monasteries, is represented with Ursuline specimens. Special discussion focuses on the prevailing variants of the motif of the merciful image with supplicants (so-called Our Lady, Help of the Sick). The central chapter is dedicated to the works of Leopold Layer, who not only individualised the motif, but also colouristically and expressively brought it closer to Slovenian sentiment (Rupa, Brezje, Kropa, Breg, National Museum of Slovenia, Slovenian Museum of Christianity, Stična (an overpainted thesis sheet) and private collections. The selection of specimens of Slovenian depictions of »Mariahilf«after the Brezje variant, serves above all as information regarding their fundamental characteristics.
    • založnik
      • Zveza zgodovinskih društev Slovenije
    • datum
      • 2014
      • 01. 01. 2014
    • tip
      • besedilo
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcNd