Ob opazovanju številnih vzporednic med visokosrednjeveškim
Rajhenburgom in drugimi salzburškimi
gradovi nas preseneti njihovo število in
raznolikost. Tesne povezave zasledimo tako na področju
arhitekture, stavbarstva kot rokodelstva, kar je
pri raziskavah gradov zelo redko. Medtem ko je za
sakralno ustvarjanje že dolgo dokazan obstoj stavbarskih
delavnic, lokalnih tradicij in zaprtih skupin
kiparjev, tega pri gradnji gradov v Srednji Evropi
12. stoletja do sedaj skoraj nismo zasledili. Ker je
salzburška nadškofija razpolagala z načrtovalci in
rokodelci, izučenimi ob gradnji cerkva, ji je že
zgodaj uspelo ustvariti sistematično nadregionalno
organizacijo, ki je služila ciljem reformnih teženj
graditeljev. Pri tem lahko opazimo celo posamezne
razvojne stopnje. Na jugu so očitno sprva gradili
velike obrambne stolpe, nato so prešli na večstranična
obodna obzidja z dominantnimi utrjenimi
hišami, končno pa so se posvetili reprezentančnim
dvoranam in kapelam. V pozni romaniki so za časa
nadškofa Eberharda II. (1200–1246) sledile nadaljnje
med seboj usklajene skupine gradov s pravokotnimi
stavbnimi jedri in ločenimi upravnimi deli.
Gradnja gradov salzburške nadškofije je bila torej
del političnega sistema, ki naj bi služil vzpostavitvi
in ohranjanju gospostvenih pravic. Pri tem niso
zasedli le strateško pomembnih položajev z varnimi
oporišči, temveč so se glede arhitektonskega programa
zgledovali po takratnih reprezentančnih
zgradbah deželnoknežjega visokega plemstva. V 12.
stoletju je treba biti poleg na utrjene hiše pozoren
zlasti na kombinacijo dvorane in kapele. Ta osnovna
zasnova je bila od zgodnjega srednjega veka dalje
značilna tako za gradnje kraljevskih in cesarskih
dvorov kot tudi za škofijske in nadškofijske rezidenčne
gradnje v Svetem rimskem cesarstvu. Zdi se,
da gre za povsem programsko odločitev, saj so škofi
sprva veljali za predstavnika kralja. Zlasti za časa
Salijcev (1024–1125) se je razvil ostro začrtani
gradbeni kanon, ki je dopuščal veliko dvorišče,
palacij in grajsko kapelo. Ko je bil Lotar III. leta
1125 povzdignjen v staufovskega kralja, je prišlo do
renesanse kraljevske dvorske kulture, ki naj bi s
svojo bleščečo arhitekturo popravila podobo vladarja,
skaljeno zaradi investiturnega boja. Z neposrednim
poseganjem po karolinški oziroma salijski
gradbeni tradiciji so zlasti v Goslarju grad razširili z
bogato dvorano in stranskimi kapelami. Pri tem so
ponovno upoštevali stari načeli pravega kota in
aksialnosti. Lotar je z močno podporo nadškofov iz
Mainza in Trierja prišel na oblast v smislu rimske
kurije in zelo verjetno je, da je prav njegov najljubši
dvor v Goslarju postal vzor za salzburške gradnje.
Pod Wittelsbachi pa se je dokončno izoblikoval tisti
politični okvir, ki je svetni gospodi v cesarstvu omogočal
uresničevanje novih meril na področju stavbarstva.
Do izraza prihajajo visoke zahteve nadškofov
kot namestnikov papeške stranke v cesarstvu, pa
tudi njihov lastni, prav nič ponižni značaj. V središču
pozornosti so bile seveda glavne rezidence
salzburškega nadškofa Hohensalzburg, Hohenwerfen,
Regensburg in Breže (Friesach), toda prav
primer gradu Rajhenburg kaže, da so nadškofi pripisovali
velik pomen visoki stopnji reprezentativnosti
ter odlični kvaliteti arhitektonskih in rokodelskih
del tudi pri grajskih zgradbah na obrobju svojih
posesti