Ker se dobra ali slaba bodočnost Slovencev opira na dobro ali slabo vzgojo naše mladine, izjavlja I. slovenski katoliški shod v tem oziru naslednje:
zahteva katoliški shod:
Naj se državne srednje šole, gimnazije in realke tako preustrojé, da se ne bode na njih ne le nič podučevalo, kar bi nasprotovalo verskemu prepričanju katoličanov, marveč da bodeta tudi na njih vsa vzgoja in ves poduk dejanjski pospeševala katoliško versko mišljenje in življenje naše mladine.
Razun tega izreka katoliški shod željo, da se osnuje s časom svobodna katoliška gimnazija, združena z odgojilnim zavodom, s slovenskim učnim jézikom.
Avstrijepod pokroviteljstvom odličnih slovenskih katoličanov.
zavetišč, v katerih naj bi se skrbelo za versko-nravni napredek slovenske akademiške mladine ter vzbujalo v njej in množilo katoliško mišljenje in življenje.
Prvi slovenski katoliški shod izreka željo:
Leonine, katero prevzame nalogo, skrbeti za višjo gojitev in razvoj krščanske vede.
Gledé krščanske umetnosti izraža prvi slovenski katoliški shod naslednje želje:
Občno je prepričanje, da umetno petje in glasba blaži človeku srce, da je torej velicega vzgojevalnega pomena in vredna krepke podpore.
Treba je torej, da jo gojimo resnobno, umetnostno, ne pa samo za kratek čas; treba, da ji damo zanesljivo, stalno podlago. Zato prvi slovenski katoliški shod izreka željo:
Glasbene Maticein njene glasbene šole, dokler se ona ogiblje vsega, kar bi utegnilo žaliti verski čut slovenskega ljudstva;
Prvi slovenski katoliški shod smatra kot najnujnejšo nalogo našega postavodajalstva, da se sklenejo take postave, po katerih bo mogoče zabraniti vedno hujše se razširjajoči propad kmetskega stanu in to že iz vzroka, ker je uprav ta stan najzanesljivejša zaslomba toliko našega državnega, kolikor osobito našega narodnega obstanka.
V ta namen priporoča prvi slovenski katol. shod:
Razbremeniti treba sedaj silno zadolžena kmetska posestva po načelih, kakeršna je že naznanil kmetijski minister v državnem zboru; uvedejo naj se namreč okrajne kmetske zadruge, katere imajo pravno moč sodelovati pri razbremenjavanju kmetskih posestev. V to svrho izdajejo naj se zadolžnice, za katere prevzame vrhovno poroštvo država, ter naj se po zgleda sedaj že dogotovljene zemljiške odveze razbremenjujejo naša kmetska posestva prehudih dolgov.
Ob enem pa se mora postavnim potom skrbeti za to, da se ne bodo mogla kmetska posestva na novo zadolžiti čez gotovo mero cenilne vrednosti.
Delovati je na to, da se uvede po železnicah pravična vožna cena, da se odpravijo toli krivične refakcije46 ter sploh pospešuje izvoz naših pridelkov v daljni trgovinski svet.
Posebno naj naši zastopniki delujejo na to, da se južna železnica, ki vozi skozi celo dolgo ozemlje slovenskih dežel, podržavi, ker le tako je upati, da se uvedejo enako, kakor na državnih železnicah, pravični vožni tarifi.
Prvi slovenski katoliški shod izjavlja, da treba spopolniti sedaj veljavne odredbe gledé na nedeljski počitek, oziroma prenarediti, ker take, kakor so zdaj, nikakor ne zadostujejo v verskem, nravnem, gmotnem in zdravstvenem oziru. Le če se postavno uvede nedeljski počitek in vestno izpolnuje povsod, kjer še ne obstoji, ali je le na papirju, nadejati se je tudi, da se bodo jele posvečevati nedelje in prazniki. – V to svrho naj se:
Prvi slovenski katoliški shod izjavlja, da mu je pred vsem namen poživiti versko življenje ter vsestranski prebuditi in okrepiti katoliško zavest v Slovencih. To pa bode mogoče le tedaj, ako se vsakdo prizadeva za pravi krščanski napredek v zasebnem in javnem življenju; ako se marljivo poslužuje vseh sredstev, katere mu ponuja sv. cerkev; ako spoštuje vse cerkvene naredbe in zvesto izpolnuje vse njene zapovedi: ako se živahno vdeležuje rednih in izvanrednih vrst službe božje, od cerkve priporočenih bratovščin in druzih družb; ako se tesno in vestno oklepa svojih dušnih pastirjev, škofov in sv. Očeta.
Katoliško društvo detoljubov, čegar glasilo je Krščanski detoljub s prilogo za mladino.
Živo katoliško zavest pa naj kaže vsakdo tudi v javnosti; zato I. slovenski katoliški shod pohvalno omenja tiste družbe, ki s primernimi sredstvi oživljajo katoliško zavest, kakor n. pr. velezaslužna Katoliška družba za Kranjsko
in druga katoliška društva po Štajerskem, Koroškem in Primorskem.
Hvaležno se spominja tudi Katoliških družb rokodelskih pomočnikov
, ki v Ljubljani, Novem mestu, Št. Vidu, na Vrhniki, v Mariboru, v Marenbergu in drugod jako vspešno delujejo. Pristavlja le še željo, naj se snujejo taka društva tudi po druzih krajih, kjer se za primerno spozna in naj se ozira pri tem tudi na mojstre in učence. Posebna skrb naj se obrača za primerno stanovanje učencem, ako ne bivajo pri svojih stariših.
Prvi slovenski katoliški shod odobrava, ako razna društva z dostojnim korporativnim nastopanjem pri bogoslužnih opravilih povišujejo zunanji blišč ter s tem pospešujejo čast božjo; prosi pa vodstva vseh društev, naj ne napravljajo slavnostij in veselic o prepovedanih ali tacih časih, da bi se motila javna služba božja; vsporede društvenih shodov in zabav naj vselej prirejajo tako, da vdeleženci morejo zadostiti svojim verskim dolžnostim.
Ker se pa sad pravega katoliškega življenja najlepše kaže v delih krščanskega usmiljenja, katoliški shod radostno priznava, da je Vincencijeva družba
najpripravnejše sredstvo za lajšanje rastoče dušne in telesne bede in reve, ter priporoča vsem katoličanom, naj naklanjajo raznim dobrodelnim zavodom, katere je oživila, svojo dobrohotnost in pomoč, ter naj marljivo snujejo Vincencijeve družbe
zlasti po mestih, trgih in tovarniških krajih, kjer jih še ni.
Prvi slovenski katoliški shod obžaluje, da so se farne ubožne naprave vzele cerkvi, najboljši materi revežev, in izreka željo, naj delujejo postavodajalni zbori na to, da se zopet povrne cerkvi pristojni vpliv pri oskrbovanju ubožnih zakladov, katere je večinoma sama zbrala v ta namen.
Prvi slovenski katoliški shod si šteje tudi v dolžnost, izreči svoje občudovanje in najtoplejšo zahvalo raznim redovom in kongregacijam za njihovo požrtvovalno delovanje po raznih dobrodelnih zavodih, sirotišnicah, bolnišnicah itd. Dalje izraža željo, naj se taki zavodi, kjerkoli se snujejo, povsod izročajo redovom ali kongregacijam ali sploh cerkvenim rokam, v katerih na vse strani najbolje vspevajo.
V svoji skrbi za vsestranski razvoj katoliškega življenja v Slovencih dviga prvi slovenski katoliški shod svoj glas tudi za uboge gluhonéme po Slovenskem, proseč, naj merodajni faktorji z zakladi, ki so jim v ta namen na razpolago, brez odlašanja ukrenejo, da se gluhonéme slovenske deklice izročé v izgojo čč. šolskim sestram v Šmihelu pri Novem mestu; za dečke pa naj se osnuje gluhonemnica v Ljubljani, ki naj se izroči v oskrb redovnikom ali vsaj duhovniškemu vodstvu.
Šteje si tudi v dolžnost, izreči vsem podpirateljem učeče se mladine zahvalo za gmotno in duševno podporo, skazano ubogim slovenskim dijakom, ter pristavlja željo, naj se v ohranitev in spopolnitev Jeranove dijaške kuhinje v Ljubljani
ustanovi društvo po vzgledu dijaške kuhinje
ptujske in mariborske, ki se s tem toplo priporočate. To društvo prevzela naj bi Vincencijeva družba
v svoje varstvo.
Kot najboljše sredstvo za ohranjenje na poti krščanskega življenja priporoča katoliški shod razne cerkvene družbe in bratovščine.
Posebno omenja tudi od sedanjega svetega Očeta zopet in večkrat toplo priporočeni III. red sv. Frančiška; družbo treznosti v čast sv. družini, ki ima namen udušiti jedno najpogubnejših strastij naših dnij: dalje Slomškovo bratovščino sv. Cirila in Metoda za spreobrnenje razkolnikov ter razne stanovske družbe (križevsko družbo) in Marijanske kongregacije. Odlično mesto prisvaja tudi za krščansko življenje tako pomenljivi bratovščini sv. rešnjega Telesa.
Ker imamo pa v boju za katoliško življenje le tedaj upanje do zmage, ako se tesno oklepamo od Boga nam danih voditeljev in učiteljev, priporoča katoliški shod vsem vernim Slovencem, naj se vsikdar z neomajljivo vdanostjo, zvestobo in pokorščino držé svojih dušnih pastirjev, škofov in rimskega papeža, ki so od Boga postavljeni voditelji svete cerkve.
Prvi slovenski katoliški shod britko čuti spone, ki vežejo sv. Očeta ter jim branijo z vso veljavo in močjo vladati sveto cerkev. Globoko užaljen [zaradi] hudih krivic, katere napravljajo sovražniki sv. Očetu, prvi slovenski katoliški shod slovesno oporeka vsakemu kratenju papeževih pravic, izraža svojo ponižno pa odkritosrčno udanost Slovencev do rimske stolice in posebej globoko spoštovanje in otroško ljubezen do vladajočega sv. Očeta Leona XIII., ter tirja v soglasju z zavednimi katoličani celega sveta, da se jim zopet povrne teritorijalna neodvisnost, in sicer taka, kakeršno spoznajo sami za potrebno, da morejo v neomejeni prostosti izvrševati svoj vzvišeni poklic.
Ker sedaj po sovražnem tisku največ trpi sv. cerkev in katoliško življenje in s tem blagostanje našega naroda, izprevidi prvi slovenski katoliški shod, da je neobhodno potrebno sovražniku postaviti se v bran z enakim orožjem – s katoliškim tiskom. A ne le braniti, marveč tudi pozitivno mora tisek pospeševati katoliško zavest in katoliško življenje. Naj se izkoristi ta velemoč
Matica Slovenskadeluje vedno na pravi versko-nravni podlagi.
Prvi slovenski katoliški shod smatra nepremenljiva načela katoliške vere kot glavni temelj javnopravnemu razvoju slovenskega naroda in izreka iskreno zeljo, da bi na tej trdni podlagi složno sodelovali vsi Slovenci v težkem boju za narodni obstanek slovenskega ljudstva.
Prvi slovenski katoliški shod odbija od sebe neosnovano očitanje, da je njegov program kriv razkola na Slovenskem.
Temeljem katoliških načel, ki jamčijo jednako pravico vsakemu, zahteva prvi slovenski katoliški shod za slovensko ljudstvo narodno ravnopravnost z vsemi narodi avstrijskimi, zlasti tudi ravnopravnost slovenskega jezika v šoli in v uradu, to tembolj, ker je ta ravnopravnost tudi slovesno zajamčena v čl. 19. držav. tem. zakona, ter obžaluje krivice, ki se delajo po raznih deželah slovenskemu narodu.
V obrambo naših verskih in narodnih pravic spoznava prvi slovenski katoliški shod potrebo tesne zveze katoličanov raznih avstrijskih narodov in izraža odkritosrčno željo, da bi na podlagi narodne jednakopravnosti vsi narodi avstrijski združili se k skupnemu složnemu delovanju za moč, čast in slavo skupne avstrijske domovine, po vzvišenem geslu presvitlega vladarja:Z združenimi močmi!
Katoliško politično društvo v Ljubljani,
Slovensko društvona Štajarskem,
Katoliško politično in gospodarsko društvo za Slovence na Koroškem,
Katoliško politično društvov Konjicah,
Katoliško politično društvov Slovenjem Gradcu,
Katoliško politično društvopri Sv. Lovrencu v Slovenskih Goricah,
Katol.-politična čitalnicav Čepovanu itd., – in izraža željo, naj katoliški narodnjaki i nadalje krepko podpirajo trudapolno delovanje teh društev, posebno s tem, da jim pridobivajo novih udov in prijateljev, ter da tam, kjer se kaže potreba, snujejo nova taka društva.
Slovenski katoliški odborz nalogom in delokrogom izvrševalnega odseka katoliških Slovencev.
42. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 64–67.
43. Salzburg.
44. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 81–83.
45. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 106–111.
46. Letni popusti na železnici pri večjih pošiljkah.
47. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 116–119
48. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 127–129.
49. Poročilo pripravljalnega odbora o I. slovenskem katoliškem shodu kateri se je vršil 1892. leta v Ljubljani. Ljubljana : pripravljalni odbor, 1893, str. 143–144.